K3 komt naar TU/e-campus

naar plastic vissenvoer

Caleidoscoop tegen
slavernij
“Praten over ov-chipkaart is tijdverspilling”
25 september 2008 - Studentenbond LSVb legde maandag 22 september samen met organisaties als de ANWB en de Consumentenbond een bom onder de ov-chipkaart. Een pragmatische keuze, zegt voorzitter Lisa Westerveld. “Blijven praten is vooral zonde van onze tijd.”

De gedwongen winkelnering stuit de bond het meest tegen de borst. “Als de chipkaart optioneel zou zijn naast de bestaande ov-studentenkaart, wordt het een ander verhaal.” Maar het ministerie van Verkeer wil er niet van weten. “Ook het overleg over de prijs en de gebrekkige privacybescherming op de chipkaart heeft na vier jaar niets opgeleverd”, aldus Westerveld. “Wij behartigen de studentenbelangen daarom liever op plaatsen waar het zin heeft.”

Het afhaken van de belangenorganisaties is de zoveelste tegenslag voor staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer, die verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. Begin dit jaar kraakte een student van Radboud Universiteit de code van de chip, waarna hij gratis met het openbaar vervoer kon reizen. Daarop werd de invoering die gepland stond voor 1 januari 2009 uitgesteld. Het project heeft de overheid tot dusver een miljard euro gekost, twee keer zoveel als vooraf was ingeschat. (HOP)/.