K3 komt naar TU/e-campus

Caleidoscoop tegen
slavernij
Europese topfunctie voor oud TU/e-hoogleraar Schuurmans
25 september 2008 - Oud TU/e-hoogleraar Martin Schuurmans is vorige week benoemd tot bestuursvoorzitter van het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT). Deze nieuwe technologie-instelling gaat de Europese koers uitzetten voor het wetenschappelijk onderzoek en beschikt over een miljardenfonds.

Martin Schuurmans. Foto: ANP

Schuurmans’ nieuwe EIT-kantoor komt te staan in Boedapest. Hij geeft straks leiding aan een bestuur van achttien Europeanen die samen het Europese onderzoeksbeleid gaan vormgeven.

Over de opzet van het EIT was binnen de Europese Unie aanvankelijk verdeeldheid. Een aantal landen gaf de voorkeur aan één groot instituut dat het onderzoeksfonds zou gaan beheren, zoals in de Verenigde Staten gebeurt door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Onder druk van de kleinere EU-leden is uiteindelijk gekozen voor een netwerkorganisatie.

Schuurmans studeerde in 1968 als natuurkundig ingenieur af aan de TU/e, en promoveerde in 1971 aan dezelfde universiteit tot doctor in de technische wetenschappen. In 2000 tot 2004 keerde hij terug naar de TU/e als hoogleraar innovatiemanagement van industriële Research & Development aan de faculteit Technologie Management.

Ook bij Philips heeft hij een lange staat van dienst. Vanaf 1996 was hij directeur van het Philips Research Laboratorium in Eindhoven, beter bekend als het NatLab. Schuurmans speelde een stimulerende rol in de concentratie van Philips Research & Development op de Philips High Tech Campus in Eindhoven. Verder was hij betrokken bij de selectie van technologische topinstituten bij Nederlandse universiteiten./.