K3 komt naar TU/e-campus

Caleidoscoop tegen
slavernij
Bredere samenwerking TU/e en Catharinaziekenhuis
25 september 2008 - De TU/e heeft een raamovereenkomst getekend met het Catharinaziekenhuis over strategische samenwerking in onderzoek. De twee betrokken faculteiten zijn Elektrotechniek (E) en Technologie Management (TM). Decaan prof.dr.ir. Ton Backx (E) verwacht dat de samenwerking uiteindelijk net zo omvangrijk wordt als die met het Máxima Medisch Centrum (MMC)

Voor de faculteit Elektro is het een verbreding van de bestaande samenwerking, vooral op gebied van cardiologie. “Het Catharina heeft een heel hoge reputatie op het gebied van cardiologie”, aldus Backx. Doel is onder andere om binnen de budgetten en met de beschikbare capaciteit meer mensen te kunnen helpen, met de uit de R&D resulterende betere technische middelen. Overigens zijn ook bedrijven als Philips betrokken bij de projecten.

Welke projecten onder de noemer van deze raamovereenkomst worden geschaard of worden opgestart, is nog niet bekend. Wel is zeker dat er een UHD wordt aangesteld -betaald door Elektrotechniek en het ziekenhuis- die een coördinerende rol gaat spelen. Verder hoopt Backx dat de samenwerking net zo omvangrijk wordt als die met het MMC. De TU/e en het MMC gingen ruim een jaar geleden een strategische samenwerking aan die goed is voor tien postdocplaatsen en 52 aio’s, waarvan veertig op de TU/e. De MMC-samenwerking is op andere terreinen dan die met het Catharina, bijvoorbeeld de perinatalogie, benadrukt Backx.

Voor de faculteit TM heeft de overeenkomst meer het karakter van een intentieverklaring tot uitbreiding van de huidige samenwerking, laat prof.dr.ir. Paul Grefen van de capaciteitsgroep Informatiesystemen weten. “We gaan kijken naar operationele bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld het zeer complexe hartchirurgieproces. Maar ook naar processen die zich over de grenzen van het ziekenhuis afspelen.” Insteek is om de gehele keten te bekijken vanuit de optiek van de patiënt, met als doel het proces zowel effectiever als efficiënter te maken.
Innovation Lab was ook betrokken bij de totstandkoming van de overeenkomst, in de rol van intermediair.

De faculteit BMT sloot in april dit jaar al een overeenkomst met het Catharinaziekenhuis, gericht op het gebied cardiovasculair. Het Catharina neemt in het kader hiervan één medisch ingenieur aan; BMT heeft toegezegd minstens één, en zo mogelijk twee aio’s op dit gebied aan te stellen. De faculteit zal dit uit tweede of derde geldstroomprogramma’s financieren, laat BMT-hoogleraar prof.dr.ir. Frans van de Vosse weten./.