K3 komt naar TU/e-campus

Caleidoscoop tegen
slavernij
Nieuwe naam voor Technologie Management
25 september 2008 - De faculteit Technologie Management gaat vanaf deze week door het leven als de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Volgens directeur bedrijfsvoering drs.ing. Jos Hermus zorgde de huidige benaming voor verwarring in het buitenland en bij middelbare scholieren. Ook gebruikte de wetenschappelijke staf de naam bijna niet bij publicaties.

Maandag stemde de universiteitsraad in met de naamswijzing van de faculteit Technologie Management. Vanaf nu zal alleen nog maar de nieuwe Engelse benaming gebruikt worden. De subfaculteiten Technische Bedrijfskunde en Technische Innovatiewetenschappen (TIW) gaan de namen School of Industrial Engineering en School of Innovation Sciences voeren.

De Engelstalige term Technology Management verwijst volgens directeur bedrijfsvoering Hermus niet naar een wetenschappelijk domein, waardoor in het verleden dikwijls verwarring ontstond. “Men wist eigenlijk niet wat er precies werd aangeboden”, aldus Hermus. “Industrial Engineering is wel een duidelijk internationaal gevestigde discipline. Voor Innovation Sciences geldt dat in mindere mate, maar ook andere grote buitenlandse instellingen zijn bezig om dit onderzoeksgebied tot ontwikkeling te brengen.”

Volgens de directeur bedrijfsvoering sluit de naamsverandering ook goed aan bij de ambitie van de TU/e om op internationaal gebied nog actiever te worden. “Die ambitie leeft ook binnen onze faculteit en het streven is dan ook om over twee à drie jaar alle in- en externe communicatie in het Engels aan te bieden.” Hermus verwacht ook dat de wetenschappelijke staf de nieuwe namen nadrukkelijk gaat gebruiken bij publicaties. Met de naam Technologie Management gebeurde dat volgens hem nauwelijks, maar gebruikte men gewoon de naam van de universiteit./.