K3 komt naar TU/e-campus

Caleidoscoop tegen
slavernij
PPD levert 250ste PDEng af
25 september 2008 - De tweejarige postgraduate ontwerpersopleiding Process and Product Design (PPD) leverde maandag 22 september het 250ste diploma af. Het kwam in handen van Vuk Jancic. Hij heeft zijn studie afgerond met een afstudeerproject bij Essent Warmte. Daarmee verkreeg hij, naast een bloemetje, de graad van PDEng (Professional Doctorate in Engineering).
Vuk Jancic ontvangt zijn diploma uit handen van Henk Leegwater.
Foto: Photodette

PPD is een van de dertien opleidingen binnen de 3TU.School for Technological Design, Stan Ackermans Institute (SAI). Bij de TU/e zijn er negen, Delft heeft vier opleidingen en Twente doet tijdelijk niet mee.

Met een master in Chemical Engineering of aanverwante studie kan een student starten bij PPD. In het eerste jaar wordt in de collegebanken de vertaalslag van theorie naar praktijk gemaakt en in het tweede jaar doen de studenten een project binnen de industrie. Vaak is dat bij een voedingsmiddelentechnologie- of chemiebedrijf.

Jancic kwam terecht bij Essent Warmte. Bij het opwekken van elektriciteit komt veel warmte vrij. Om die warmte te kunnen gebruiken, wordt deze middels ondergrondse pijpen vervoerd van een centrale via tussenstations naar huishoudens of industrie. Jancic bracht het warmteverlies in kaart zodat de bedrijfsvoering geoptimaliseerd kan worden. Daarnaast berekende hij een slim design om de ondergrondse toe- en afvoerpijpen in een mantel te bundelen.

Zijn afstudeerwerk, waarvoor hij het eindcijfer 9 kreeg, zou symbool kunnen staan voor de twee benaderingen die bij PPD mogelijk zijn. Er zijn ‘groene weide’-projecten (Jancics nieuwe ontwerp voor de pijpleidingen van Essent Warmte) en het is mogelijk verbetering aan te brengen in bestaande installaties (de manier waarop Essent het verlies aan energie volgens Jancic in kaart kan brengen).

De essentie van PPD is volgens managing director prof.ir. Henk Leegwater samen te vatten in vijf woorden: ‘Industrial Chemical Engineering: theory applied!’

Jancic werkt nu bij Fluor, een groot internationaal ingenieursbureau dat chemische fabrieken als klant heeft./.