“Gooi ramen en deuren van kerk open”

Schoon schuim voor de toekomst

Diner zonder dak en drank
Vacaturestop bij Bouwkunde
2 oktober 2008 - Bij de faculteit Bouwkunde is sinds enkele weken een vacaturestop van kracht. Alleen de hoogst noodzakelijke vacatures worden nog ingevuld. De oorzaak ligt bij de teruglopende inkomsten voor de faculteit, vertelt directeur bedrijfsvoering drs. Marius Monen.

Hoe lang de stop gaat duren, kan Monen niet zeggen. De besprekingen met het College van Bestuur over de begroting van 2009 lopen nog. Ook kan de directeur bedrijfsvoering nog geen indicatie geven hoeveel plekken uiteindelijk niet ingevuld worden bij Bouwkunde.

De oorzaak voor de tegenvallende inkomsten ligt mede bij het vorig jaar ingevoerde nieuwe interne verdeelmodel van de TU/e, zegt Monen, het Interne Bekostigingsmodel (IBM). “Daarin zijn onder meer de grote-faculteitentoeslag en de techniektoeslag verdwenen.” Het IBM beloont onderzoekswerk en het binnenhalen van derde geldstroom, zaken waarin de faculteit met het grootste aantal studenten van de TU/e het relatief slecht doet.

Voor 2009 zouden bovendien bijstellingen in het IBM gepland zijn die negatief uitpakken voor Bouwkunde. En de toeslag van 250.000 euro, die Bouwkunde dit jaar kreeg voor het TU/e-koestergebied Comfort Technology and Design, verdwijnt. Deze toeslag was voor alle profilerings- en koestergebieden eenmalig. Daar komt bij dat Bouwkunde al een tekort voorziet over 2008.

“Ik heb de indruk dat wat op instellingsniveau binnenkomt voor Bouwkunde, niet strookt met wat doorstroomt naar deze faculteit”, zegt Monen. En dat heeft gevolgen. “We hebben van alles voorbereid voor de internationalisering van het onderwijs en het verder focussen op onderzoek. Dat zijn lange-termijn-initiatieven, maar die worden zo de nek omgedraaid.”

“We zien wel in dat de eerste geldstroom naar de universiteit afneemt, en dat het werven van tweede en derde geldstroom noodzakelijk is om de middelen op niveau te houden. Maar de tijd en de middelen die de faculteit Bouwkunde krijgt om de gewenste verandering tot stand te brengen, zijn te weinig”, vindt Monen.

Monen voorziet een stijging van de toch al hoge werkdruk in de onderwijstaken, waardoor minder tijd overblijft om derde geldstroom binnen te halen en zo bonussen via het IBM op te strijken. “Het is een vicieuze cirkel”, aldus de directeur.

Monen sluit niet uit dat de facul-teit grotere aanpassingen in het onderwijs door moet voeren, zodat het efficiënter gegeven kan worden.

Zwaar jaar
Dat de inkomsten voor Bouwkunde tegenvallen, heeft ook te maken met de financiering van de TU/e door Den Haag. “2009 wordt financieel gezien een zwaar jaar voor de TU/e, dat geldt niet aleen voor Bouwkunde”, aldus TU/e-bestuurswoordvoerder Peter van Dam. Er komt minder geld dan verwacht vanuit het Rijk, onder meer doordat onderwijsminister Ronald Plasterk besloot honderd miljoen uit de eerste geldstroom over te hevelen naar de tweede geldstroom./.