“Gooi ramen en deuren van kerk open”

Schoon schuim voor de toekomst

Diner zonder dak en drank
Studielink zorgt voor weinig problemen aan TU/e
2 oktober 2008 - De problemen met Studielink, het nieuwe landelijke inschrijfsysteem voor studenten aan hogescholen en universiteiten, vallen mee aan de TU/e . Dit stelt dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU). Alhoewel enkele studenten klachten hadden, lijken de inschrijvingen aan de TU/e op tijd rond te komen.

Het Hoger Onderwijs Persbureau meldde vorige week dat hbo’s en universiteiten problemen hebben om inschrijvingen op tijd rond te krijgen. Dit zou te wijten zijn aan Studielink. STU-hoofd Karen Ali laat weten dat dergelijke problemen niet of in veel mindere mate aan de TU/e spelen. “Er zijn ongeveer evenveel inschrijvingen verwerkt in vergelijking met vorig jaar.” Volgens het STU-hoofd heeft ‘een handjevol’ TU/e-studenten geklaagd over de inschrijving. “Degenen van wie de inschrijving niet goed was verwerkt, hebben we kunnen helpen door een papieren herinschrijversformulier te geven.”

Eén van de klachten luidt dat studenten onduidelijke berichten van Studielink krijgen. Ali: “We horen van studenten dat ze zoveel e-mails ontvangen dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Verder weten hbo-studenten niet dat ze hun diploma al moeten invullen, ook al halen ze dat pas in de zomer. Bovendien ontbreekt de optie schakelprogramma’s in het systeem.” Sommige studenten die zich inschrijven met de intentie om aan een masteropleiding te studeren, moeten hiervoor eerst een schakelprogramma dat ingebed is in de bacheloropleiding afronden.

Ali: “We moeten ook voor ogen houden dat we als tweede universiteit op Studielink zijn aangesloten. Voor een aantal zaken moeten we het wiel zelf uitvinden.” De TU/e is sinds 17 juni aangesloten op Studielink.

Toch zijn er ook pluspunten: “Eerstejaarsstudenten hoeven vaak minder documenten op te sturen, als die al via Studielink zijn geverifieerd. Zoals een paspoortkopie en uittreksel uit het bevolkingsregister.” STU probeert de studenten zo goed mogelijk van informatie te voorzien. “We kijken in het najaar met een paar studenten hoe we de informatievoorziening verder kunnen verbeteren.” /.