“Gooi ramen en deuren van kerk open”

Schoon schuim voor de toekomst

Diner zonder dak en drank
Faculteit Technologie Management verlaat TeMa- en Dommelgebouw
2 oktober 2008 - De faculteit TM, die onlangs is omgedoopt tot de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, staat voor een grote interne verhuizing en renovatie. Het Paviljoen en het IPO-gebouw worden binnen flink opgeknapt. Het eerste gebouw wordt het onderkomen van de subfaculteit School of Industrial Engineering, het tweede wordt betrokken door de School of Innovation Sciences.
Het TeMa-gebouw wordt waarschijnlijk een bedrijfsverzamelgebouw. Foto: Bart van Overbeeke

Verder verlaat de faculteit het TeMa-gebouw en het voormalige Dommelgebouw, gebouw Q. Aan het einde van dit jaar moeten de werkzaamheden achter de rug zijn en iedereen op zijn nieuwe plek zitten, vertelt directeur bedrijfsvoering drs.ing. Jos Hermus. Binnenkort zal Dienst Huisvesting de verbouwingswerken aanbesteden.

Doel van het project is onder meer om de subfaculteiten elk een eigen plek te geven waar de gehele subfaculteit bij elkaar zit. Verder komen door de verhuizing het bureau van de faculteit en het bureau onderwijs bij elkaar. Hermus: “Die zitten nu driehonderd meter uit elkaar.” Ook worden het bestuur en alle ondersteunende functies bijeen gebracht, in de gangen A, B en C van het Paviljoen, vlakbij de ingang.

Hermus verwacht dat het grootste deel van de TM-medewerkers zal moeten verhuizen, of tijdelijk de werkplek zal moeten verlaten vanwege de renovatiewerkzaamheden. Alleen in het IPO-gebouwen behouden veel medewerkers hun huidige plek.

Ook studenten zullen de verhuisbewegingen merken, maar in mindere mate. Studievereniging Intermate verhuist bijvoorbeeld naar het IPO-gebouw. Verder worden de afstudeerplekken geconcentreerd in de N-vleugel van het Paviljoen en de OGO-ruimtes in de U-vleugel. De onderwijszalen in beide gebouwen worden straks door elkaar gebruikt door de subfaculteiten.

Zowel het interieur van het Paviljoen als dat van het IPO-gebouw worden volledig opgeknapt, laat Hermus weten. Wel wordt per locatie gekeken wat er precies nodig is. In totaal is er naar schatting een miljoen euro mee gemoeid.

Bedrijfsverzamelgebouw
Door de verhuizingen komen het TeMa-gebouw en het voormalige Dommelgebouw leeg te staan. Het is de bedoeling dat in het TeMa-gebouw een bedrijfsverzamelgebouw komt. Innovation Lab gaat de exploitatie doen en ontwikkelt daar momenteel een plan voor. Daarbij worden ook de mogelijkheden voor het Dommelgebouw, het gebouw tussen het TeMa-gebouw en het Paviljoen, bekeken. “Het ziet ernaar uit dat we dat niet rendabel gaan krijgen”, zegt directeur ir. Wim Bens van het Innovation Lab, verwijzend naar de hoge leeftijd van het gebouw. Als dat inderdaad de uitkomst is, dan volgt sloop./.