“Ontdek het mooie in de ander”

IJskoude polymeren in 3D

ESC-kunstwerk in binnenstad
sPektakel: zitten op kranten
6 november 2008 - Het was een gezellige boel op een doorgaans troosteloze locatie. Een paar honderd eerstejaars Bouwkunde trotseerden woensdag 5 november urenlang de kou om op de smerige vloer van de W-hal stoelen te bouwen van krantenpapier, paperclips en tape. In groepjes van drie of vier personen werd getracht het ontwerp dat de dag ervoor was bedacht te realiseren.
Elk jaar moeten de studenten voor het sPektakel een object bouwen van voorgeschreven materialen. Dit jaar kregen de deelnemers duizend paperclips, 66 meter tape en 50 kranten.

Het groepje van student Mark Kanters gaat creatief met de regels om en bouwt een ‘SuperSofa’ zonder tape te gebruiken (zie foto boven): “De meesten gebruiken juist heel veel tape, maar wij hebben zelf een paar duizend paperclips bijgekocht om een inklapbare sofa te maken.” Die grap heeft ze wel achttien euro gekost, vertelt Kanters. “Het wierp z’n vruchten af: de SuperSofa was een van de winnaars.”

Verderop in de W-hal maken een paar groepjes dankbaar gebruik van de haken die van het plafond naar beneden komen. “Fantastisch hoe creatief de studenten met mogelijkheden van deze locatie omgaan”, zegt docent Ad Schreuder van het P-atelier. “Je ziet dat de studenten elkaar infecteren. Dat vind ik heel mooi.” De jury vond het minder mooi: er mocht geen gebruik worden gemaakt van de haken, dus die stoelen vielen buiten de jurering.