“Ontdek het mooie in de ander”

IJskoude polymeren in 3D

ESC-kunstwerk in binnenstad
Directeur ST stapt op na conflict
6 november 2008 - Dr. Paul Scholte heeft zijn functie als directeur bedrijfsvoering van de faculteit Scheikundige Technologie (ST) neergelegd. De oorzaak is een conflict in het bestuur, laat mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur van de TU/e, weten. Het CvB zoekt naar een vervanger en naar ‘een oplossing’ voor Paul Scholte.

Het conflict in het bestuur van de faculteit kwam het CvB in de afgelopen twee weken ter ore. Scholte, die op 1 januari 2007 bij ST begon, had aangegeven niet langer zijn functie te willen vervullen. Volgens Van Ham ligt de oorzaak ‘in de relationele sfeer’. Na gesprekken met Scholte en met prof.dr. Piet Lemstra, die sinds februari dit jaar decaan is van de faculteit, zou al snel gebleken zijn dat bemiddelingspogingen kansloos waren.

Het CvB is op zoek naar een vervanger voor Scholte en streeft naar een “snelle en goede oplossing”, aldus Van Ham, “en we verwachten dat dat gaat lukken.” Of het universiteitsbestuur al een kandidaat op het oog heeft, kan Van Ham niet zeggen. Wel dat het naar verwachting eerder een kwestie is van weken, dan van maanden.

Paul Scholte gaat voorlopig per direct aan de slag als speciaal adviseur van het CvB, laat Van Ham weten. Hij zal een aantal taken op zich nemen. Voor de toekomst zoekt het universiteitsbestuur voor Scholte naar een ‘goede oplossing’. De universiteit heeft, als goede werkgever, de verantwoordelijkheid hiervoor te zorgen, aldus Van Ham. Op de vraag of de oplossing binnen of buiten de universiteit ligt, wil hij nog niet reageren.

Lemstra geeft geen commentaar op het vertrek van Scholte - voor toelichting verwijst hij naar het CvB. Paul Scholte liet weten geen behoefte te hebben om commentaar te geven op zijn vertrek./.