Veel scholieren weten niet wat ze van moderne biotechnologie moeten vinden, en ze weten er ook vaak weinig vanaf. Meer kennis over dit onderwerp leidt echter niet automatisch tot een grotere bewustwording. Daarvoor spelen factoren zoals emoties een te belangrijke rol. Dat blijkt uit onderzoek onder zeshonderd zestienjarige scholieren, uitgevoerd door promovenda Tanja Klop van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Uit vragenlijsten bleek dat 42 procent van de scholieren geen mening had het onderwerp, 22 procent toonde zich voorstander, 17 procent was afwijzend en 18 procent bleek bezorgd sceptisch. Van de ondervraagden bleek vooral de afwijzende groep bijzonder weinig over het onderwerp te weten. De voorstanders en sceptici hadden de meeste kennis van zaken. Na een (positief getinte) module over het onderwerp waren de voorstanders nog positiever, maar een flink deel van de bezorgde sceptici bleek zo aan het twijfelen gebracht dat ze geen mening meer hadden. Volgens de onderzoekster is het van belang dat het onderwijs over biotechnologie niet alleen is gericht op kennisoverdracht, maar dat ook emotionele en ethische overwegingen aan bod komen, zodat leerlingen worden gestimuleerd om hun houding beter te onderbouwen.
|