spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Bram van Gessel

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
TU/e-studenten rijden in twee barrels door de Sahara
13 november 2008 - Vier TU/e-studenten Werktuigbouwkunde zijn zaterdag 8 november richting Sahara vertrokken. Ze doen mee aan een rally van Amsterdam naar Dakar, in twee oude Suzuki-jeeps. Bewapend met lollies en sigaren, om de corruptie te omzeilen.
Van links naar rechts: Diederik Stel, Ralf Stamps, Floris Jansen en Dion Berghuis. Foto: Bart van Overbeeke

Hoe leg je zo’n onderneming uit aan je moeder? Ralf Stamps, Diederik Stel, Dion Berghuis en Floris Jansen hadden thuis inderdaad heel wat uit te leggen, toen ze enkele maanden geleden het plan smeedden om naar Afrika te vertrekken. Stamps: “Natuurlijk zijn er wel wat zorgen rond zo’n reis, maar uiteraard zijn we goed voorbereid.”

Veilig is maar relatief. Want hoe bescherm je jezelf achtduizend kilometer lang tegen struikrovers, bendes en corrupte douaniers? Stamps: “De tocht is onderdeel van de Amsterdam-Dakar Challenge 2008, waaraan ongeveer honderd teams meedoen. De organisatie selecteert een veilige route. Het enige wat wij kunnen doen, is geen domme dingen doen. Onze auto is zo aangepast dat onze kofferbak kan worden afgesloten. En voor de corrupte douaniers hebben we wat cash meegenomen. Lollies schijnen ook te werken, zo is ons verteld. En we hebben een paar stapels met kopietjes van onze paspoorten. En een doosje sigaren.”

De auto’s waarin de studenten de rally rijden, zijn niet meer de jongsten. “Een Suzuki Samurai uit 1990 en een Suzuki Vitara uit 1989. De Samurai kostte driehonderd euro en de Vitara vijfhonderd”, zo vertelt Stamps. “De organisatie stelt een maximum van vijfhonderd euro per auto.”

Contact houden met het thuisfront is niet gemakkelijk, maar wordt door de organisatie gefaciliteerd: “Delen van Afrika zijn best goed ontwikkeld, dus daar kunnen we mobiel bellen. En de organisatie heeft een messageboard op de site staan dat wij met sms’jes kunnen aanvullen”, aldus Stamps.

Extreme route
De route die de vrienden volgen, is de ‘extreme’ route. Deze voert de teams nog wat verder de binnenlanden van Afrika in en maakt een lus in Marokko en één in Mauritanië. Vanwege politieke onrust is Mauritanië echter nog onzeker.

Zijn ze een beetje technisch onderlegd? Stamps: “We studeren natuurlijk allemaal Werktuigbouwkunde, maar zijn verder geen monteurs. We hebben wel een keer een startmotor vervangen en de aanpassingen aan de auto’s zijn ook door ons zelf gedaan.” Op 7 december komen de studenten terug naar Nederland. (www.shift040.nl)/.

Kijk op www.amsterdamdakar.com en www.tue2dakar.nl.