Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuwe hoogleraar hightech precisiesystemen
12 maart 2009 - Dr. Elena Lomonova volgt de vorig jaar overleden professor André Vandenput op als voorzitter van de onderzoeksgroep Electromechanics and Power Electronics (EPE) binnen de faculteit Elektrotechniek.

De groep richt zich met haar onderzoek op hightech precisiesystemen en slimme, energiezuinige systemen.

Lomonova (1959, Moskou) leidt sinds 1 maart deze groep, die bestaat uit 22 relatief jonge medewerkers. Het onderzoek richt zich op hightech precisiesystemen in sectoren zo uiteenlopend als automotive, medisch en consumentenelektronica.

De onderzoeksgroep doet vooral werk op terreinen waar de industrie met zijn technische kennis tekortschiet. “Als je een systeem kunt opbouwen uit commercieel verkrijgbare onderdelen, dan kan de industrie het zelf wel. Wij gaan een stap verder en ontwerpen en bouwen geheel nieuwe systemen op het randje van wat mogelijk is”, aldus Lomonova. Een recent voorbeeld daarvan is een volledig draadloos platform voor het plaatsen van elektronicaonderdelen. Dat beweegt snel en zeer nauwkeurig, terwijl zowel de aanstuurinformatie als de elektrische energie draadloos bij het platform wordt bezorgd.

Lomonova behaalde zowel haar MSc- als haar PhD-titel in Electromechanical Engineering cum laude aan het Moscow State Aviation Institute (technische universiteit). Zij vervulde diverse functies in Rusland en Nederland alvorens naar de TU/e te gaan. In 2000 startte zij daar als postdoc bij de EPE-groep onder leiding van professor A.J.A. Vandenput. In 2001 werd zij docent Electromechanics en in 2008 universitair hoofddocent./.