Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
IEEE Milestone Award voor Philips cd-speler: perfecte timing
12 maart 2009 - De eerste presentatie van een compactdiscspeler was in 1979, bij aanvang van de recessie in het begin van de tachtiger jaren. Op vrijdag 6 maart, op twee dagen na dertig jaar later, ontving Royal Philips Electronics een Milestone Award voor de ontwikkeling van de cd.
IEEE-president John Vig (links) en Hans Noordanus, organisator MileStone Award IEEE-Benelux, onthullen de award voor Philips. Foto: Bart van Overbeeke

Tijdens een reünieachtige bijeenkomst in het Auditorium nam Rick Harwig, directeur van Philips Research, de prestigieuze prijs van de internationale ingenieursvereniging IEEE (Institute of Electrical and Electronics Enigneers), in ontvangst. De verschillende sprekers wezen allen op het belang van innovatie in tijden van crisis.

“De Benelux mag dan klein zijn, het is wel een slimme, ingenieuze regio”, zo sprak Georges Gielen, president van de IEEE Benelux-sectie. “De cd-speler is slechts één van de voorbeelden van de buitengewone begaafdheid van de Benelux.” Maar het is wel de eerste uitvinding in de regio die volgens IEEE een award heeft verdiend. Gielen legt uit waarom: “Het digitaliseren van audiosystemen heeft significante betekenis gehad voor bijna elk huishouden, over een periode van minstens 25 jaar.”

Er zijn over de hele wereld meer dan 240 miljard cd’s, 3,5 miljard audio cd-spelers en 3 miljard cd-romdrives verkocht. “De uitvinding van de cd kan niet worden toegeschreven aan één persoon”, vertelde Joop Sinjou, die destijds als projectleider mede aan de wieg van de cd stond. “Het was het resultaat van de inspanningen van een team, zoals de meeste innovaties vandaag de dag. De Philips-directie gaf duidelijk aan dat de cd een wereldwijde industriestandaard moest worden om succesvol te zijn.”

Philips en Sony
Dit had het concern wel geleerd bij de ontwikkeling van de Video 2000, dat niet compatible was met VHS. Daarom ging Philips vanaf het begin de samenwerking aan met Sony. In overleg werd bepaald dat de doorsnede van een disc twaalf centimeter zou worden en het gaatje zo groot als een Nederlands dubbeltje.

Sinjou had het eerste prototype van de cd, met de naam Pinkeltje, bij zich. Deze werd destijds over de hele wereld gedemonstreerd, onder meer tijdens de Salzburger Festspiele in Oostenrijk. Dirigent Herbert von Karajan luisterde samen met zijn orkestleden. “Cd is a gift for the musiclover”, was zijn welkome reactie.

Sinjou luistert nog steeds muziek op de speler die hij in 1983 in zijn bezit kreeg. Hij verbaast zich wanneer hij zijn jonge kleinkinderen ziet omgaan met de discs en weet nog dat hij minstens vijftien jaar oud was toen hij voor het eerst de lp-speler van zijn vader mocht bedienen. Heel voorzichtig zette hij toen de naald in de groef van een draaiende langspeelplaat.

Dat het noodzakelijk is om te blijven investeren in research beaamden ook burgemeester Rob van Gijzel, Paul Rüpp namens de commissaris van de Koningin voor Noord-Brabant en Hans de Groene van het ministerie van Economische Zaken. Van Gijzel: “De ontwikkeling van de cd is een vroeg voorbeeld van co-makership in Brainport. Samenwerking was en is de sleutel naar succes.” Volgens Van Gijzel is Brainport dé regio waar de oplossing voor de hedendaagse crisis vandaan moet komen./.