Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Flinke ID-delegatie naar hightech beurs in Boston
12 maart 2009 - Een etalage voor technologieën, ontwerpen en ideeën die de nieuwe digitale wereld vormgeven. Dat is volgens de organisatie CHI 2009, de internationale conferentie over mens-computerinteractie die begin april plaatsvindt in het Amerikaanse Boston. De TU/e-faculteit Industrial Design is met een ruim veertigkoppige delegatie aanwezig om haar onderzoek en opleiding onder de aandacht te brengen.

Informatietechnologie maakt ons alledaagse bestaan op allerlei manieren makkelijker en aangenamer. Op het hightech evenement in Boston staan exposanten uit een kleine veertig landen om aan duizenden bezoekers, onder wie ontwerpers, computerdeskundigen en bedrijfsvertegenwoordigers, hun laatste ontwikkelingen op dit gebied te laten zien.

De conferentie vindt voor de 27ste keer plaats; Industrial Design is al sinds de oprichting van de faculteit in 2001 van de partij, weet hoogleraar prof.dr. Kees Overbeeke. ID vaardigt een vertegenwoordiging van ruim veertig mensen af, overwegend onderzoekers en ontwerpers in opleiding.

Naast het twintigtal presentaties dat ID’ers op het evenement geven, krijgt de Eindhovense faculteit, samen met de designschools van het Amerikaanse Carnegie Mellon en het Illinois Institute of Technology, volop aandacht tijdens de speciale designavond op dinsdag 7 april. De thema-avond biedt de drie geselecteerde instituten een uitvoerig platform om hun opleidingen internationaal onder de aandacht te brengen.

Hoogleraar Overbeeke, die als keynote speaker de conferentie plenair mag afsluiten, is maar wat trots dat zijn faculteit hiervoor werd gevraagd. Hoewel het volgens hem eigenlijk niet meer dan terecht is: “Vorige week was ik in Singapore en daar vroegen mensen mij hoe wij er toch in geslaagd zijn om onszelf in zeven, acht jaar tijd zo nadrukkelijk op de kaart te zetten: ‘Iedereen praat over jullie’. Dat komt omdat we simpelweg uniek bezig zijn; er zijn maar weinig opleidingen die ontwerpen, technologie en intelligente elektronica combineren zoals wij.”/.

Twee van de projecten die in Boston worden gepresenteerd, zijn ‘Move | Learn | Explore’ en ‘Ennea’. Het eerste project (foto links) onderzoekt hoe kinderen begrippen als langzaam en snel of hoog en laag toepassen in muziek en hoe dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van muzikale vorming. Hiervoor zijn zes interactieve objecten ontworpen, waaronder een accordeonnetje, waarmee kinderen muziek kunnen manipuleren. ‘Ennea’ wil de sociale ontwikkeling van brugklassers stimuleren. Op de rechterfoto is een apparaatje te zien dat brugklassers bij zich kunnen dragen, dat via onderlinge communicatie tussen de apparaatjes het sociale contact van de leerlingen meet.