Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Docent raakt tentamen kwijt; studiepunten cadeau
12 maart 2009 - Een docent van de faculteit Werktuigbouwkunde is na de vorige tentamenperiode, eind januari, de stapel nakijkwerk kwijtgeraakt van het hertentamen Mechanica (4A130). De faculteit heeft de ongeveer zestig studenten die op 23 januari deelnamen aan het tentamen daarom allemaal de drie bijbehorende studiepunten gegeven.

De docent raakte de stapel papieren kwijt doordat hij ze ergens heeft laten liggen, vertelt decaan prof.dr.ir. René de Borst. Hij was met de stapel gemaakte tentamens ergens heen gegaan om ze na te kijken, maar vergat ze bij vertrek weer mee te nemen. “Waar dat precies was, is niet relevant”, aldus de decaan. “Er zijn nog pogingen gedaan om ze terug te krijgen, maar dat is niet gelukt.”

De faculteit besloot hierop alle studenten die het tentamen maakten de studiepunten te geven, maar zonder cijfer. In de lijst van de studenten staat nu een GN - ‘gedaan’. De Borst: “De faculteit heeft een fout gemaakt en neemt hier haar verantwoordelijkheid. Studenten mogen er geen nadeel van ondervinden. Maar ze mogen er ook niet onnodig veel profijt van hebben.” Vandaar dat er geen cijfer wordt toegekend. Wie een hoger punt wil, kan zich aanmelden voor een extra herkansing, maar verliest daarbij wel het recht op de GN-aantekening. Of die extra herkansing er komt, hangt af van het aantal aanmeldingen.

Decaan De Borst betitelt het kwijtraken van de uitwerkingen als een ‘ongelukkig incident’, iets wat hij nog nooit meegemaakt heeft. “Het betreft hier een uitermate nauwkeurige en consciëntieuze docent; iemand die ontiegelijk veel tijd steekt in zijn vak. De man heeft hier enkele slapeloze nachten van gehad. Maatregelen zijn zeker niet nodig.” De docent heeft niet gereageerd richting Cursor over het voorval.

Gelaten
Studievereniging Simon Stevin reageert gelaten op het voorval. Het vak zou niet bekend staan als een struikelvak. De reactie van onderwijscommissaris Thomas Haartsen is vooral gericht op de GN-aantekening. “Deze uitslag zou niet fair zijn tegenover studenten die heel goed geleerd hebben en nu slechts een GN hebben.” Hij is dan ook tevreden over het feit dat er de mogelijkheid tot een herkansing komt./.