Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
“Plasterk moet vroege inschrijving verplichten”
12 maart 2009 - Studiekiezers zouden zich voor de zomer moeten aanmelden, schrijft Geert Dales, collegevoorzitter van hogeschool Inholland, in een brief aan minister Ronald Plasterk. Vroege kiezers zouden minder snel geneigd zijn met hun studie te stoppen.

Inholland experimenteert sinds vorig jaar met intakegesprekken voor aankomende studenten. Komend studiejaar moeten alle studiekiezers voor zo’n gesprek in aanmerking komen. De hogeschool hoopt zo te voorkomen dat scholieren op basis van onjuiste informatie een verkeerde studiekeuze maken. Bovendien kunnen ze dan in de zomer worden bijgespijkerd.

Ook voor hogescholen en universiteiten zijn late inschrijvingen niet handig. Maar door de onderlinge concurrentiestrijd wil geen enkele instelling er als eerste mee beginnen. En dus moet minister Plasterk met een oplossing komen, vindt Dales.

“Honderden studenten melden zich pas na 15 juni bij ons aan”, zegt een woordvoerder van Inholland. Welk percentage daarvan uitvalt, en of dat hoger ligt dan onder vroege kiezers, kan hij niet zeggen. “Waar het ons om gaat, is dat studenten zich eerder inschrijven, zodat we ze beter kunnen voorbereiden.” 15 juni -vóór de herkansingen in het voortgezet onderwijs- is slechts een voorbeelddatum, maar niet geheel arbitrair: op dit moment worden scholieren al verzocht zich vóór 15 juni aan te melden, maar in de praktijk kunnen studiekiezers bij de meeste instellingen nog tot 1 oktober terecht.

Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, onderkent in Volkskrant de bezwaren tegen het late inschrijven, maar wil niet weten van een harde deadline: “We moeten juist meer luisteren naar wat de studenten van ons willen, dus we zullen juist flexibeler moeten worden.” (HOP)/.