Ontzouten muurschilderingen

“Alles wat goed is, groeit”

Waar kleuren veranderen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-commissie als waakhond onderwijskwaliteit
12 maart 2009 - De TU/e kent sinds begin deze maand een Centrale Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs (CCKO). De eerste zaak waar deze adviescommissie de tanden in mag zetten, is het per opleiding beoordelen of het bindend studieadvies (BSA) daar per 1 september van dit jaar kan worden ingevoerd.

Prof.dr. Ton van Leeuwen van de faculteit Technische Natuurkunde is voorzitter van de CCKO. “De komst van de commissie zat al langer in de pijplijn. Begin 2008 verscheen een rapport dat betrekking had op de kwaliteitszorg van het onderwijs en naar aanleiding daarvan is besloten hiervoor een commissie in het leven te roepen.” De commissie zal zich volgens Van Leeuwen structureel bezighouden met het bewaken van de onderwijskwaliteit aan de TU/e en men gaat faculteiten bijstaan bij de voorbereiding op onderwijsvisitaties. Ook bekijkt de commissie of de minorstructuur naar behoren functioneert en bewaakt men de kwaliteit van het ontwerpgericht onderwijs (OGO). Van Leeuwen: “Naar het OGO is enige tijd terug nog een verkennend onderzoek uitgevoerd. Maar vaak bestaat dan de kans dat het rapport daarover in de la verdwijnt. Drie jaar later wordt er dan weer eens naar gekeken. Voor de commissie wordt het een permanente taak om dit in de gaten te houden. We zouden bijvoorbeeld aan het CvB het advies kunnen uitbrengen dat het niet meer opportuun is om OGO nog aan te prijzen als een speciale onderwijsvorm aan de TU/e. Al zie ik dat niet snel gebeuren”, haast Van Leeuwen zich te zeggen.

Er wacht de commissie de komende maanden al direct een pittige taak: het toetsen van de randvoorwaarden waaraan de opleidingen moeten voldoen om het BSA in te mogen voeren. Mocht de commissie vinden dat bepaalde opleidingen niet aan de eisen voldoen, dan zal ze het CvB hierover een dringend negatief advies uitbrengen. Het CvB zal dat advies dan ook zeker overnemen, verwacht Van Leeuwen./.