spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Vergeet de recessie, ga gamen.
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Vergeet de recessie, ga gamen. De videogamingindustrie is namelijk ‘booming’ en wereldwijd al groter dan de filmindustrie. Ook in Nederland vertegenwoordigen gamingbedrijven een snel groeiende sector. Hoog tijd om er eens onderzoek naar te doen, vond Niek Karsmakers, student Innovation Management. “Het is een heel turbulente industrie, waarbinnen enkele grote partijen als Nintendo, Sony en Microsoft domineren. Ik wilde weten hoe relatief kleine bedrijven in Nederland samenwerken om een blok te vormen tegen de gevestigde orde.”

In Nederland houden 134 bedrijven zich bezig met videogames. Veertig procent van de bedrijven richt zich op de ontwikkeling van ‘serious games’: spelletjes met een educatieve doelstelling. De bedrijven hebben meestal enkele tientallen jonge medewerkers in dienst en richten zich sterk op hun kerncompetentie. Aanvullende kennis en bekwaamheden halen ze in huis door kortstondige, flexibele allianties aan te gaan met andere bedrijven. Op grond van kwantitatieve enquêtes en diepte-interviews bracht Karsmakers deze samenwerkingsverbanden in beeld.

“De gamingbedrijven werken vaak samen met verschillende bedrijven buiten de gamingindustrie, bijvoorbeeld telecombedrijven of bedrijven uit de muziekindustrie”, vertelt de juist afgestudeerde bedrijfskundig ingenieur. “De samenwerking richt zich op kleine aspecten en is flexibel. In de turbulente markt is snel handelen cruciaal. Samenwerking komt daarom vaak via via tot stand, zoals bij sociale netwerken. Er is geen tijd om een lange checklist af te werken om de juiste partner te kiezen”, zegt Karsmakers.

De laatste jaren komen er nieuwe bedrijven op die verschillende partijen aan elkaar linken. Zij worden daarmee gameproducers. “Dat is interessant, want hetzelfde is gebeurd in de film- en de muziekindustrie.

De gamingindustrie, opgekomen in de jaren negentig, kan veel leren van deze industrieën.”

Omdat samenwerken essentieel is, is het belangrijk om te investeren in vaardigheden die de samenwerking tot een succes maken. De aanstelling van een manager voor de samenwerkingsverbanden kan bijvoorbeeld nuttig zijn, of het opstellen van voorwaarden waaraan de samenwerking moet voldoen. “Op dat punt valt nog heel veel winst te halen in deze sector”, vertelt Karsmakers. “Gamingbedrijven hadden dat nog totaal niet op poten.”

Het onderzoek van Karsmakers is uniek. “Het was pionierswerk, niemand heeft hier eerder onderzoek naar gedaan. De bedrijven zelf waren erg geïnteresseerd in een overzicht van wat zich afspeelt in de sector.”

Hoewel het werken bij een multinational hem nu erg lokt, sluit Karsmakers een baan in de gamingindustrie niet uit. “Ik zie dat er behoefte is aan mensen met bedrijfskundige kennis. Bovendien zijn de mensen die ik heb gesproken superenthousiast. Ze houden echt van hun product.”

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .