“Ik wil genieten van mijn studietijd”

Zoeken naar leven in een glazen bol

Oranje de gekste
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
U-raad oneens met aanpak CTT:
“Uniek talenaanbod CTT behouden”
23 april 2009 - De universiteitsraad wil dat het College van Bestuur zijn beslissing om sterk te snoeien in de talencursussen van het Centrum voor Communicatie, Taal en Techniek (CTT) heroverweegt. Het CvB wil dat het CTT alleen nog Engels en Nederlands aanbiedt en ziet het als de eigen verantwoordelijkheid van de student als hij of zij nog een andere taal wil leren.

In de U-raadsvergadering van maandag 20 april werden de wijzigingen die per 1 september worden doorgevoerd bij het CTT uitvoerig bediscussieerd. Met de beslissing dat het CTT een onderdeel wordt van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), had geen van de fracties een probleem. Maar voor de rigoureuze beperking van het cursusaanbod tot enkel nog de talen Engels en Nederlands, was geen begrip. Op dit moment wordt ook Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Russisch aangeboden. Collegelid mr. Jo van Ham verdedigde de beslissing van het CvB door erop te wijzen dat de voertaal in de wetenschappelijke wereld Engels is en dat het daarom logisch is om die taal wél aan te bieden. Volgens Van Ham is het aan de student zelf om te beslissen of hij of zij een andere taal dan Engels wil leren, en zijn er voldoende instellingen in en rondom Eindhoven waar men dat kan doen.

Stefan Wouters, fractielid van studentengroepering PF, somde mede namens de andere fracties een reeks argumenten op om het brede aanbod wél te handhaven. Zo zou het bijdragen aan de voorbereiding op werken in een internationale setting, stimuleert het de student om een vollediger ingenieur te worden, hebben de cursussen een uniek technisch karaker dat bij andere aanbieders ontbreekt, en is alleen kennis van het Engels te beperkt om het in elke internationale omgeving te kunnen redden.

Ook vroeg de raad zich af hoe deze beslissing te rijmen valt met de ambitie van de TU/e om een universiteit te willen worden met een sterke internationale uitstraling. Van Ham bleef bij zijn standpunt dat de student een eigen verantwoordelijkheid heeft bij de keuze voor een andere taal. Daarnaast ontkende hij dat het kostenbesparende effect dat deze maatregel met zich meebrengt, een belangrijke rol gespeeld heeft.

Reorganisatie
Gisteren, 22 april, is de kwestie ook besproken bij het InstellingsGebonden Overleg (IGO), waarbinnen het CvB overlegt met de vakbonden. Volgens ing. Martin van Gessel, woordvoerder van de bonden, beschouwen de bonden de overplaatsing van het CTT naar STU vooralsnog als een reorganisatie. Van Gessel: “Want in het verlengde van die overplaatsing vindt een focussering van de taken van de personeelsleden van het CTT plaats. Je kunt op je vingers uittellen wat dat betekent voor de mensen die talen doceren die straks niet meer worden aangeboden. De bonden willen dat er een gewaarborgde zorgvuldigheid in acht wordt genomen ten opzichte van het personeel.” Deze week nog sturen de bonden hierover een brief aan het CvB./.