“Ik wil genieten van mijn studietijd”

Zoeken naar leven in een glazen bol

Oranje de gekste
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e geïnteresseerd in De Ontdekfabriek
23 april 2009 - De TU/e en de Stichting Techniekpromotie zijn zeker geïnteresseerd in De Ontdekfabriek, het beoogde centrum op Strijp-S waar kinderen spelenderwijs kunnen leren over techniek, design en innovatie. Ze wachten echter op de uitkomsten van een haalbaarheidsonderzoek voordat ze concrete toezeggingen over bijdragen doen, zegt Jelle de Jong, directeur van de stichting.
Middelbare scholieren bouwen op Strijp-S de ‘openingsmachine’ van De Ontdekfabriek. Foto: Bart van Overbeeke

Tijdens het STRP-festival bouwden honderden middelbare scholieren aan de ‘openingsmachine’ voor De Ontdekfabriek: een kinetische lijn geïnspireerd op de film ‘Der Lauf der Dinge’. De TU/e-faculteit Technische Natuurkunde leverde stikstof (en begeleiders daarbij) voor dit voorproefje van het beoogde centrum, met behulp waarvan de kettingreactie met een soort ontploffing kon worden afgesloten.

De Ontdekfabriek, een centrum van zo’n 3.500 vierkante meter, zou eind 2010 moeten openen op Strijp-S. Projectleiders zijn De Uitvinders en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, die zich inmiddels gesteund zien door onder andere de gemeente en diverse onderwijsinstellingen. De initiatiefnemers vinden het vreemd dat uitgerekend deze techniekregio geen science centre heeft waar kinderen interactief aan de slag kunnen met natuurkundige fenomenen, zegt Chris Voets van De Uitvinders.

De initiatiefnemers zijn in afwachting van het haalbaarheidsonderzoek dat eerdaags wordt afgerond. Daaruit moet blijken welke investeringen nodig zijn om het plan te realiseren. Onder andere met de TU/e en de Stichting Techniekpromotie zijn al verkennende gesprekken gevoerd om te kijken hoe deze zouden kunnen bijdragen aan onder meer activiteiten of aan de beoogde werkplaats voor professionals in het centrum. Jonge bezoekers zouden hier kunnen volgen hoe bijvoorbeeld TU/e-studenten iets bouwen en hen daarover vragen kunnen stellen. “Van iemand die maar een paar jaar ouder is, nemen scholieren eerder iets aan dan van een oude professor in een labjas”, denkt Voets.

Volgens Jelle de Jong willen zijn Stichting Techniekpromotie en de TU/e eerst het haalbaarheidsonderzoek afwachten alvorens toezeggingen over hun eventuele aandeel te doen. “We staan er positief tegenover, willen graag meedenken, maar willen eerst iets meer weten over hoe het er in grote lijnen uit moet gaan zien.” Over financiële bijdragen vanuit de universiteit en de stichting is volgens De Jong nog niet gesproken: “Het is ook maar de vraag of daarvan sprake gaat zijn. Misschien kunnen we vooral bijdragen aan activiteiten of met de inzet van studenten.”/.