Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Miljoenen voor nano aan TU/e
11 juni 2009 - De TU/e ontvangt een bedrag van drie tot drieënhalf miljoen euro voor nanotechnologisch onderzoek via NanoLab NL; een consortium van instellingen die actief zijn in de nanotechnologie waarvan de TU/e sinds vorig jaar deel uitmaakt.

Volgens prof.dr. Bert Koopmans, leider van de vakgroep Physics of Nanostructures en betrokken bij NanoLab NL, zal het aan de TU/e toegekende geld worden geïnvesteerd in nanotechnologie-gerelateerde activiteiten in en rond de cleanroom. Behalve de faculteit Technische Natuurkunde profiteren hiermee ook Elektrotechniek en Scheikundige Technologie van de financiële injectie.

Het kabinet steekt in totaal vijftien miljoen euro in NanoLab NL. Met het geld worden faciliteiten gecreëerd ten behoeve van bionanotechnologie en nanomedicine . Ook wordt een deel van het geld geïnvesteerd in onderzoek naar de risico’s van nanotechnologie.

In NanoLab nemen momenteel de drie TU’s, Rijksuniversiteit Groningen, TNO en Philips deel. Het bedrag van vijftien miljoen is vrijgemaakt uit de FES-gelden (de ‘aardgasbaten’). De instellingen moeten zelf een kwart van dat bedrag ophoesten. NanoLab NL is een initiatief van het netwerk NanoNed en coördineert onder meer de toegang van faciliteiten voor nanotechnologie voor externe gebruikers./.