Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten bouwen kleine tempels

11 juni 2009 - Acht masterstudenten Bouwkunde bouwen op dit moment kleine tempels in de hal van het Eindhovense architectenbureau Kovos. De bouwwerken, met een gemiddelde grootte van 48 kubieke meter, zijn gebaseerd op eigen ontwerpen en worden vanaf vrijdag 19 juni tot september officieel tentoongesteld in de hal.

De abdij van Le Thoronet in de Franse Provence heeft als inspiratiebron gediend voor de ontwerpen. Dit middeleeuwse gebouw heeft, via architecten als Le Corbusier en John Pawson, zijn invloed gehad op de hedendaagse architectuur. De abdij staat bekend om zijn architectonische eenvoud, waarbij aspecten als licht, ruimte, massa en ritme hun meest essentiële vorm vinden. De studenten bezochten de abdij en zijn op zoek gegaan naar een interpretatie van deze aspecten binnen hun eigen ontwerp voor een kleine tempel. De studenten gebruiken uiteenlopende materialen voor hun bouwwerken, zoals metaal, gipsplaten, palethout, gasbeton en piepschuim.