Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Lef en dynamiek in Brabant Academy
11 juni 2009 - De nieuwe stichting Brabant Academy trapte donderdag 4 juni af met een presentatie van zes projecten in de Zwarte Doos op de TU/e. Studenten en begeleiders toonden hun werk dat vooral te maken had met de (her)ontwikkeling van stadswijken, bedrijventerreinen en renovatie van huizen. Lef, creativiteit en dynamiek zijn de sleutelwoorden.

Brabant Academy is een voortzetting van de samenwerking tussen de gemeente Eindhoven en een aantal kennisinstellingen dat door het leven ging als E+. Grote verschil is dat de twee O’s van Overheid en Onderwijs nu worden aangevuld met de O van Ondernemers. De Triple Helix wordt gevormd door de gemeente Eindhoven, studieverenigingen Lucid en CHEOPS en de bedrijven Inbo, Buro5 en DHV. Samen willen ze ‘nieuwe kennis ontwikkelen en die met elkaar delen’.

“Brabant Academy is geen gebouw, maar een netwerk waarin uitwisseling van ideeën nieuwe ontwikkelingen genereert voor gebiedsontwikkeling, architectuur en design”, aldus voorzitter Jan van Dijk.

Brabant Academy start in Eindhoven, maar wil in de toekomst ook de andere steden in de provincie bedienen. De Academy gaat verder samenwerken met onderwijsinstellingen in Aken en Leuven. De Academy wil uiteenlopende partijen bij elkaar brengen. Het netwerk moet ontstaan door persoonlijke gesprekken, nieuwsbrieven, symposia en congressen.

Paulette Dicker van advies- en ingenieursbureau DHV stipte tijdens de bijeenkomst in de Zwarte Doos het lineaire studietraject binnen het onderwijs aan. Studenten pakken een afstudeerproject op, promoveren en daarna verdwijnt al het werk meestal in de kast. Zonde, meent Dicker, omdat innovatieve ideeën daardoor verloren gaan. Studenten met een goed plan weten vaak niet bij wie ze moeten aankloppen voor praktische ondersteuning, terwijl ondernemers en overheid vergeefs zoeken naar creatieve oplossingen. Brabant Academy kan zorgen dat afstudeerprojecten een praktisch vervolg krijgen. Dickers: “Het is een feestje om met meerdere disciplines te werken. Het levert weliswaar niets direct op, je moet ruimte maken in je agenda en het is onbekend wat het resultaat zal zijn. Maar wie lef heeft, zal zien dat het uiteindelijk loont.”/.