Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Nieuw systeem moet inroosteren vergemakkelijken
11 juni 2009 - De TU/e heeft onlangs het roostersysteem Syllabus aangeschaft. Faculteiten en Dienst Interne Zaken (DIZ) kunnen colleges daarmee vanaf deze week centraal inroosteren. Tentamens kunnen eind 2009 worden ingeroosterd. Het systeem moet het inroosteren vergemakkelijken en meer overzicht creëren.

Ir. Marcel Visschers, medewerker bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), was verantwoordelijk voor het voortraject. “We merkten dat het inroosteren steeds ingewikkelder werd. Je moet rekening houden met bachelor- en masterstudenten, met minoren, uitwisselingsstudenten, enzovoort. Faculteiten en DIZ wilden graag een totaaloverzicht hebben en een gemakkelijkere manier van inroosteren.”

Tot voor kort stelden de faculteiten afzonderlijk een rooster op. DIZ koppelde daar zalen aan vast en het STU ondersteunde bij de afstemming. Nu is er een centraal, geautomatiseerd systeem, waarvan alle betrokkenen gebruik kunnen maken. “De roosteropstellers kunnen hun eigen rooster invoeren en tegelijkertijd hebben ze een totaaloverzicht”, vertelt projectleider en STU-medewerker ing. Tom Baars.

Loopafstand
Volgens Baars biedt het systeem allerlei voordelen. “Syllabus signaleert conflicten. Als een zaal al geboekt is, wordt dat direct aangegeven. Voorheen moesten we dan in een Excel-sheet zoeken. Het systeem neemt zelfs de loopafstand tussen zalen mee.” De eerste reacties van gebruikers zijn volgens hem positief.

Het is de bedoeling dat studenten over zo’n drie maanden ook profijt van het systeem hebben. “Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het koppelen van de roostergegevens aan Outlook”, verduidelijkt Visschers./.