Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

LSVb roept studenten op hun rechten te checken

12 juni 2009 - Je hoeft niet te betalen voor een verplicht gestelde excursie. Of toch wel? Denk er maar eens over na, stelt de LSVb. Omdat studenten volgens een online onderzoek niet goed op de hoogte zijn van hun rechten, toerde de studentenvakbond deze week langs tien onderwijsinstellingen. Donderdagochtend 11 juni, waren kaderleden op bezoek op de TU/e om informatie te geven en flyers uit te delen met onder andere die ene stelling over de excursie. Die trouwens waar is. x1_s.jpg
De 'rechters' van de LSVb waren donderdagochtend op de TU/e. Foto: Bart van Overbeeke

Wanneer twee ‘rechters’ van de juridische dienst van de Landelijke Studenten Vakbond het Auditorium binnenkomen, worden ze niet opgewacht door hordes studenten met dringende vragen over hun rechten. De Nijmeegse rechtenstudent Anne van Dijk, verkleed in toga en met spierwitte krullenpruik op haar hoofd, snapt dat goed. “Daarom is het zo belangrijk dat wij actief de studenten opzoeken. Wij willen ze bewust maken van hun rechten. Ze moeten mondiger worden en actie ondernemen wanneer zij onterecht behandeld worden. De LSVb kan daarbij gratis ondersteunen.”

Dertig procent van de studenten die meededen aan het onderzoek, geeft aan wel een onredelijk hoge huur te moeten betalen maar onderneemt geen stappen. “Dat is uit angst voor de macht van de huurbaas”, zegt Van Dijk. “Maar wie naar de huurcommissie stapt en gelijk heeft op basis van het puntensysteem, kan toch vaak een lagere huur geregeld krijgen.”

Op onderwijsgebied maken studenten wel eens mee dat hun tentamens te laat worden nagekeken, dat ze geen inzage krijgen of dat de voorwaarden voor een werkstuk onduidelijk zijn. “Studenten weten vaak niet waar ze in een dergelijk geval naar toe moeten. In de examencommissie komen ze bovendien hun eigen docenten weer tegen. Minister Plasterk wil in de wet opnemen dat er een onafhankelijk onderwijsloket komt op iedere onderwijsinstelling.” Dat lijkt de vakbond een goed plan volgens Van Dijk.

Het is rustig in het Auditorium vanwege de tentamenweek. Fokko Haveman zit er uit te puffen van een tegenvallend tentamen over moleculaire simulaties. “Dat moet over drie weken nagekeken zijn”, weet hij. En als dat niet zo is? “Dan vragen we er even naar bij de betreffende docent. Het contact tussen student en docent is bij Scheikundige Technologie is goed. Ik ben in mijn vijf studiejaren hier nog nooit een probleem tegengekomen.” Wat Haveman niet weet, is met hoeveel procent zijn huurbaas de huur per 1 juli mag verhogen. Anne van Dijk geeft uitsluitsel: “Dat mag met slechts tweeënhalf procent.”

Iets te vragen over je rechten? Bel de studentenlijn: 030 231 3029 of mail studentenlijn@lsvb.nl

Klik hier voor een filmpje over de LSVb-actie