Dromen over licht

Expositie van tempels
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumnus Meulenbroeks wint Edison Publiekprijs voor klassiek album
18 juni 2009 - TU/e-alumnus Technische Natuurkunde dr. Ralph Rousseau Meulenbroeks heeft donderdag 11 juni in de Ridderzaal in Den Haag de Edison Klassiek Luister Publieksprijs gekregen. Hij ontving de onderscheiding voor zijn spel op het strijkinstrument viola da gamba. Zijn plaat Chansons d’amour werd door lezers van het tijdschrift Luister verkozen tot het populairste klassieke album van 2008. De Eindhovense zangeres Lenny Kuhr overhandigde Meulenbroeks het bijbehorende bronzen beeldje.
Foto archief: Bart van Overbeeke

Op Chansons d’amour staan Franse chansons die op klassieke wijze zijn uitgevoerd. De alumnus speelt met het strijkkwartet Matangi strijkkwartet, jazzbassist Hein van de Geyn en componist Rik Elings liedjes als Ne me quitte pas (Jacques Brel), Pour un flirt (Roland Vincent) en La vie en rose (Louis Guglielmi).
“Dit is een bekroning op mijn werk. Of het een doorbraak is, moet over een paar jaar blijken. Het mooiste is dat het een publieksprijs is. Duizenden mensen hebben op ons gestemd. We hebben twee keer zoveel stemmen gekregen als de nummer twee. En onze concurrenten waren niet de minste, zoals violiste Janine Jansen”, vertelt Meulenbroeks.

De alumnus spoorde zijn achterban de afgelopen periode flink aan om op hem te gaan stemmen. Zijn instrument is een belangrijke reden geweest waarom mensen zo enthousiast zijn over Chansons d’amour. “Mensen zeggen geroerd te zijn door de plaat. Dat komt denk ik door de herkenbaarheid van de liedjes, gespeeld door een prachtig instrument dat ze vaak niet kennen. Ze raken op een toegankelijke manier bekend met de schoonheid van de viola da gamba.” Ook de TU/e heeft een steentje bijgedragen aan het succes, verzekert Meulenbroeks. “Onze première met het spelen van Franse chansons was op de universiteit. Door het succes van dat optreden, zijn we daarmee doorgegaan.”

Meulenbroeks (1967) combineerde zijn studie en promotie aan de TU/e met een conservatoriumstudie contrabas. Hij was onder andere bassist in het Koninklijk Concertgebouworkest, maar schakelde in 1996 over op de zevensnarige viola da gamba. Na zijn promotie werkte hij enkele jaren in het bedrijfsleven, onder meer bij Shell en Océ. Sinds 2001 is de alumnus fulltime muzikant.

De Edison Music Awards zijn het Nederlandse equivalent van de Amerikaanse Emmy’s. Onder de klassieke Edison-prijzen waren ook dertien andere prijswinnaars, onder meer in de categorieën solozang, orkestmuziek en concerten. Met de Edison Klassiek Luister Publieksprijs is geen geldbedrag gemoeid.

Meulenbroeks geeft met zijn medespelers zondag 24 juni een ‘thank you concert’ in de Lutherse kerk in Utrecht./.