Dromen over licht

Expositie van tempels
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Best Paper Award naar TU/e voor aantonen van phishingmogelijkheden
18 juni 2009 - TU/e-docent cryptologie dr. Benne de Weger heeft met een team van onderzoekers de Best Paper Award toegekend gekregen voor CRYPTO 2009. Dat is een conferentie van de internationale associatie voor cryptologisch onderzoek.

De Weger (verbonden aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica) en consorten ontvangen de eervolle prijs voor hun werk op het gebied van beveiligingsstandaarden op het internet. De onderzoekers hebben aangetoond dat het mogelijk is om beveiligde websites en mailservers na te bootsen en om vrijwel ondectecteerbare ‘phishing’-aanvallen te doen, waarbij naar gevoelige informatie wordt gehengeld.

De prijs, waaraan geen geldbedrag verbonden is, maar wellicht “een mooi ingelijst iets om aan de muur te hangen”, haalt De Weger in augustus op tijdens de 29ste CRYPTO in Santa Barbara in Californië. “Erkenning door vakgenoten is altijd leuk”, zegt de cryptologiedocent. In het team zit ook TU/e-alumnus ir. Marc Stevens, die nu als promovendus verbonden is aan het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam./.