Dromen over licht

Expositie van tempels
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TV-programma Het Klokhuis filmt op TU/e
18 juni 2009 - Een filmploeg van het televisieprogramma Het Klokhuis was donderdag 11 en vrijdag 12 juni op de TU/e-campus voor opnamen. De programmamakers gaan aandacht besteden aan mobiele communicatie en klopten hiervoor aan bij dr.ir. Maurice Kwakkernaat.
Klokhuis-presentator Bart Meijer (links) met Maurice Kwakkernaat naast hem. Foto: Bart van Overbeeke

Kwakkernaat promoveerde vorig jaar in Eindhoven met een onderzoek naar radiogolfvoortplanting. Samen met TU/e-student en medewerker Rainier van Dommele (Elektrotechniek) leidde hij de tv-ploeg rond over de campus.

Draaidagen voor televisie kosten sloten geld. Daarom is tijdens de opnamen weinig aan het toeval overgelaten. Zelfs de dialogen tussen presentator Bart Meijer en Kwakkernaat staan al gedrukt. “We hebben daarover uitvoerig contact gehad. Het is best moeilijk om een gecompliceerd onderwerp in enkele heldere zinnen uit te leggen. Welke metaforen kies je?”, aldus Kwakkernaat.

Hoewel de tv-ploeg snel en kundig te werk gaat, is het voor Kwakkernaat en Van Dommele vooral wachten, wachten en wachten. Tot de volgende scène in beeld wordt gebracht. Vijf NPS-mensen, twee draaidagen, evenzoveel monteerdagen en dat alles voor acht minuten zendtijd. Maar de (oud-)TU/e’ers werken zonder klagen mee. Kwakkernaat, die tegenwoordig via detacheringsbureau TMC metingen verricht voor TNO-Defensie en TNO-ICT: “Het is juist een heel mooie ervaring. Ik heb al eens eerder meegewerkt aan de vraagdagen van Het Klokhuis. Het is leuk om de jeugd te laten zien dat er heel wat bij komt kijken om zoiets vanzelfsprekends als een mobieltje te laten werken.” Van Dommele: “Het is een aardige manier om jongeren te prikkelen voor techniek.”

Eén van de blikvangers is het groene Volkswagenbusje met een groot wit meetapparaat op het dak. Voor de show rijden Kwakkernaat en Van Dommele door de TU/e-straatjes. Even daarvoor heeft de tv-ploeg nog gefilmd in het lab van Elektrotechniek op vloer 11 van Potentiaal. En bij het Evoluon is een ongeval met een auto gesimuleerd. Waarom? Dat kan iedereen zelf zien als Het Klokhuis de opnamen over enkele maanden uitzendt./.