Dromen over licht

Expositie van tempels
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Wilhelmina-ring voor TU/e-alumnus Körmeling

19 juni 2009 - TU/e-alumnus John Körmeling krijgt de Wilhelmina-ring, een landelijke oeuvre-prijs die iedere twee jaar wordt uitgereikt aan een prominente Nederlandse beeldhouwer. Dat heeft de Nederlandse Kring van Beeldhouwers deze week bekend gemaakt. x1_s.jpg
John Körmeling (midden in witte blouse) tijdens de presentatie van zijn ontwerp van het Nederlandse paviljoen op de wereldexpo 2010 in Shanghai.

Körmeling (1951) studeerde aan de Eindhovense faculteit Bouwkunde. Voor hem is architectuur een combinatie van bouwkunst, stedenbouwkunde en beeldende kunst.

Hij heeft zowel in Nederland als in het buitenland naam gemaakt met een aantal opvallende projecten die zich kenmerken door de ironische observaties en een fijn gevoel voor humor. Daartoe behoren onder meer het Draaiend Huis in Tilburg en het roze bruggetje bij het Van Abbemuseum in Eindhoven. Ook maakte hij het spraakmakende ‘Drive-in wheel’, een reuzenrad voor auto’s aan het Ontariomeer bij Toronto.

De kunstenaar maakte recent het winnende Nederlandse ontwerp voor het Nederlandse paviljoen op de World Expo in Shanghai in 2010. Daarmee streefde hij enkele gerenommeerde architectenbureaus voorbij.

De Wilhelmina-ring bestaat uit een geldprijs van 7500 euro, een speciaal ontworpen ring en een opdracht van de gemeente Apeldoorn om een beeld te maken dat in het plaatselijke Sprengenpark komt te staan.

De prijs wordt 31 augustus uitgereikt op Paleis Het Loo in Apeldoorn. De Wilhelmina-ring is eerder toegekend aan Maria Roosen, Carel Visser, Jan van Munster, Joep van Lieshout en Joop Beljon.