Wederopbouw in Pakistan

Tropisch feestje
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumnus met eigen ploeg in Tour de France
2 juli 2009 - TU/e-alumnus Gérard Vroomen verschijnt zaterdag 4 juli met een eigen ploeg aan de start van de Ronde van Frankrijk. Het Cervélo TestTeam gaat de gelijknamige fietsen van Vroomen promoten en tegelijkertijd onderwerpen aan een serieuze test. De ploeg is opgebouwd rond Carlos Sastre, de winnaar van de Tour in 2008, en sprintkanon Thor Hushovd.

“Nee, in de Tour uitkomen met een eigen ploeg is geen jongensdroom die uitkomt”, verzekert Vroomen (rechts op de foto). “Ik heb daar vroeger nooit over gefantaseerd. Het is gewoon de juiste stap op het juiste moment. In het verleden zijn we als sponsor in de Tour gestapt. Dat is steeds duurder en de voordelen worden steeds kleiner. Als eigenaar van een ploeg kun je ingrijpen als bepaalde dingen gebeuren.”

Hoewel Vroomen het D-woord niet in de mond neemt, is duidelijk waar hij op doelt. Volgens hem ligt er weinig druk op zijn team. “Op sportief gebied zeker niet. We hebben vorig jaar al gewonnen. En met Thor en Carlos hebben we de juiste mentaliteit en filosofie in het team. Natuurlijk willen we ons visitekaartje afgeven en de beste fietsen in de beste koersen laten zien. Maar als we de Tour winnen, worden onze klanten daar niet per definitie beter van.”

Cervélo ziet, behalve naamsbekendheid, de innovatie van hun fietsen als voorwaarde om de verkoop op te pompen. En geen beter testcircuit dan een profkoers. Vroomen: “Nergens wordt een fiets zo zwaar belast als in het profwielrennen. Onderdelen die normaal vijf jaar meegaan, knappen soms binnen een paar dagen stuk.” Met verzamelde data uit de races zet Vroomen onder meer computersimulaties in elkaar. “Maar de praktische aanwijzingen van renners als Sastre zijn voor ons even belangrijk. We koppelen altijd theorie en praktijk.”

Vroomen voltooide in 1995 zijn studie aan de faculteit Werktuigbouwkunde. Een deel van zijn afstudeerproject deed hij aan de McGill universiteit in Montréal. Daar bouwde hij, samen met de Canadees en latere zakenpartner Phil White (links op de foto), zijn aerodynamische fiets ‘Baracchi’. Een wonder op twee wielen dat de vijf belangrijkste elementen van een fiets tot op het puntje van perfectie benadert: licht, sterk, stijf, aerodynamisch en toch comfortabel.

De twee leurden tevergeefs met hun ideeën langs grote fietsfabrikanten. In 1996 besloten Vroomen en White van lieverlee zelf maar fietsen te gaan bouwen. Al snel volgden nationale en Olympische successen. Als fietsenleverancier van de CSC-ploeg van tourwinnaar Bjarne Riis volgde de definitieve doorbraak in de internationale wielerwereld./.