Wederopbouw in Pakistan

gegevens

Tropisch feestje
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PF: SG-uur op woensdag slibt stiekem dicht
2 juli 2009 - Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn gaat zoveel mogelijk druk uitoefenen op TU/e-opleidingen om het ‘SG-uur’ op woensdag niet te verroosteren. Dat zegde hij maandag 29 juni toe in de universiteitsraad nadat studentenfractie PF het onderwerp voor de zoveelste keer had aangekaart.

Het is de bedoeling dat op woensdagen het vierde lesuur vrij geroosterd blijft, om zoveel mogelijk studenten en medewerkers de gelegenheid te geven de lezingen van Studium Generale te volgen. Christopher Gits van de PF zag in de collegeroosters van komend collegejaar dat niet alle faculteiten zich daaraan houden. “Bij Wiskunde & Informatica, Bouwkunde en Scheikundige Technologie staan colleges gepland op woensdag het vierde uur”, zegt hij. Gits vindt het vreemd dat de TU/e aan de ene kant grote waarde zegt te hechten aan de academische vorming van haar bachelors, maar deze aan de andere kant een keuze laat maken tussen college volgen en een SG-lezing bijwonen.

Het was niet voor het eerst dat de PF tijdens de U-raad over het probleem begon. Maar nu staat voor het eerst duidelijk het volgende op de activiteitenlijst van de UR: ’De rector zal zo veel mogelijk druk uitoefenen op opleidingen om het SG-uur niet te verroosteren’. Dat zal niet in alle gevallen lukken, staat er subtiel achter. Gits hoopt dat daarmee slechts geplande practica bedoeld worden.

Hij heeft nog niet veel protest van studenten zelf gehoord. “Studenten mopperen wel, maar zullen niet zo snel echt protesteren.” De PF wil dat rekening gehouden wordt met bachelors die studiepunten willen vergaren tijdens SG-lezingen./.