Wederopbouw in Pakistan

gegevens

Tropisch feestje
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ontwerpopleidingen zoeken soelaas in opvangregeling
2 juli 2009 - Het bedrijfsleven is minder snel bereid om voor een tweejarige ontwerper in opleiding (toio) de benodigde veertigduizend euro te fourneren die nodig is voor het uitvoeren van diens bedrijfsopdracht. De onlangs gelanceerde opvangregeling voor kenniswerkers kan soelaas bieden.

De acht ontwerpersopleidingen van de TU/e (die samen met de drie opleidingen van Delft zijn ondergebracht in de 3TU School for Technological Design, Stan Ackermans Institute) hebben ook te kampen met de gevolgen van de economische recessie. Opdrachten bij bedrijven zijn er nog ruim voldoende, aldus SAI-directeur prof.dr. Kees van Hee; alleen wordt het voor de bedrijven steeds moeilijker om de veertigduizend euro op te brengen die nodig is om de toio’s te begeleiden in het tweede jaar van hun opleiding. In dat jaar gaan ze namelijk binnen een bedrijf een concrete opdracht uitvoeren. Voor het begeleiden vraagt de opleiding een vergoeding.

De opvangregeling voor kenniswerkers kan uitkomst bieden. “Als het bedrijf de toio in dienst neemt, kan dat bedrijf aanspraak maken op de regeling”, aldus Van Hee. “Dat betekent dat het bedrijf dan tachtig procent van de loonkosten vergoed krijgt.” De SAI-directeur zegt het gecheckt te hebben bij SenterNovem. “Daar zegt men dat de regeling zo toegepast mag worden.” De regeling geldt tot eind 2010.
Van Hee, oud-decaan van de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica, is door het College van Bestuur aangesteld als directeur van het SAI om de komende jaren de ontwerpersopleidingen waar nodig te verbeteren en te herstructureren. Hij onderzoekt ook of er op termijn nog nieuwe opleidingen gestart kunnen worden. /.