Cursor staat op een laag pitje vanwege de zomervakantie, maar op deze site verschijnt nog geregeld nieuws. De eerstvolgende papieren Cursor komt 10 september uit.

De IntroCursors zijn te vinden in het archief
“World Design Capital meer dan leuk etiket”
9 september 2009 - De gemeente Eindhoven is alleen nog met de Finse stad Helsinki in de race om de titel ‘World Design Capital 2012’. Decaan prof.dr.ir. Jeu Schouten van de TU/e-faculteit Industrial Design vindt dat niet meer dan logisch. Mede omdat ‘creating a caring society’ de onderkop van de titel is. “Ik denk dat Eindhoven de beste papieren heeft”.

Eindhoven en Helsinki zijn de genomineerden uit 47 kandidaten die meedongen naar de felbegeerde titel. In augustus bezocht een delegatie van Icsid (International Council of Societies of Industrial Design) beide steden. Op het tweedaagse programma van Eindhoven stonden een bezoek aan het Van Abbemuseum, het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion, het Evoluon, Strijp S, de High Tech Campus, Muziekcentrum Frits Philips, het Designhuis en de derde etage van het TU/e Hoofdgebouw. Daar toonde Industrial Design enkele projecten die stuk voor stuk bijdragen aan een zorgzame samenleving.

De Icsid-delegatie kreeg onder meer het babypakje van Sibrecht Bouwstra gedemonstreerd. Dit rompertje, waarin sensoren voor het meten van lichaamsfuncties draadloos zijn verwerkt, geeft te vroeg geboren kinderen een prettiger couveuseverblijf. Daarnaast zijn de Intelligent playground en de interactieve LEDlamp ingezet om de bezoekers te overtuigen van Industrial Designs focus op ‘care’.

Decaan Schouten denkt dat die opzet wel geslaagd is. “Toen voorzitter Peter Zec hier wegging, zei hij dat hij geboeid was door de koppeling van de design-technologie-combinatie met de industrie.” “De titel World Design Capital is meer dan een leuk etiket”, verzekert Schouten. “Er zal geen zak geld deze kant op komen, maar het levert indirect voordeel op. Bij meedingen naar internationale projecten heb je absoluut een pre.” De nominatie op zich geeft ID nu al vleugels, volgens Schouten.

Deze maand beslist de Icsid of Helsinki of Eindhoven zich gedurende het jaar 2012 World Design Capital mag noemen. Tijdens een conferentie in november in Singapore zal de winnaar bekend worden gemaakt. Schouten, die daar in elk geval bij zal zijn, rekent erop dat de genomineerden van te voren op de hoogte worden gesteld. “Je moet natuurlijk wel de juiste stropdas dragen en een spontaan dankwoord voorbereid hebben”, zegt hij vol vertrouwen.