Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘TU/e moet groeien voor Brainport’
24 september 2009 - De TU/e moet de komende tien jaar fors groeien en zich nog nadrukkelijker inbedden in een internatonale context. Die dringende aanbevelingen kwamen dinsdag 22 september prominent naar voren tijdens het slotdebat van de Super-TU/esday van de subfaculteit Technische Innovatiewetenschappen (TIW).

Een aanzienlijke groei van de TU/e de komende tien jaar, die moet leiden tot tweemaal de huidige omvang, is onontbeerlijk voor een sterke Brainport Eindhoven. Zo beweerde bijna elke spreker die deelnam aan het slotdebat. Ook de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel, die optrad als debatleider, liet zich kennen als een voorstander van dit streven en probeerde keer op keer TU/e-collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist er een uitspraak over te laten doen. Lundqvist liet zich echter niet verleiden om op dit punt concrete toezeggingen te doen. Naar eigen zeggen wil hij niet vooruitlopen op de bevindingen van de regiegroep, die momen-teel onderzoekt waar de TU/e in 2020 zou moeten staan.

Tijd
Prof.dr. Sjoerd Romme, decaan van de faculteit Industrial Engi-neering & Innovation Sciences (IE&IS), liet weten dat het opbouwen van onderzoekskwaliteit tijd kost en dat daarna pas gedacht kan worden aan het opschalen van activiteiten. En de middelen die dat mogelijk moeten maken, moeten toch uit Den Haag komen, aldus Romme.

Ook haar internationale aspiraties moet de TU/e opschroe-ven, vonden veel van de aanwezi-gen - iets wat overigens geldt voor de hele regio. Harry Hendriks, directeur Philips Benelux: “Het geld ligt op straat, maar dat is niet op de Boschdijk, maar in Shanghai, Dubai of New York.”

Met name prof.dr. Koen Frenken, hoogleraar Economics of Inno-vation aan de faculteit IE&IS, pleitte voor vergaande stappen. Frenken vindt dat de TU/e nog meer buitenlandse studenten moet aantrekken en goed moet opvangen, liefst op een aantrekkelijk ingerichte campus. Engels moet ook voor de bachelor de voertaal worden en er moet meer worden samengewerkt met Fontys en de Universiteit van Tilburg.

Onderschat
Lundqvist liet weten dat vaak onderschat wordt hoe internatio-naal de TU/e op dit moment al is, als gekeken wordt naar het aantal buitenlandse studenten in de masters, bij de ontwerpersopleidingen en binnen de promotietrajecten. “Die aantallen liggen nu al op respectievelijk twintig, ruim zestig en vijftig procent.” (HK)./.

Lees meer over de SuperTU/esday van TIW op De struikelblokken en uitdagingen voor Brainport.