Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Protesteren tegen bezuinigingen
24 september 2009 - Studenten demonstreerden dinsdagmiddag 22 september in Den Haag tegen voorgenomen bezuinigingen in het hoger onderwijs. Onder hen waren ook enkele TU/e-studenten. Onderwijsminister Plasterk zei zich te realiseren hoe belangrijk het hoger onderwijs is voor de toekomst van Nederland. Het uitblijven van bezuinigingen kon hij echter niet garanderen. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) had de studenten tot actie gemobiliseerd.
Foto: Hans Stakelbeek
Ook TU/e-studenten Rinka van Dommelen (lid van studentenfractie PF) en Jouke de Boer (lid van de jongerenafdeling van de SP) namen deel aan de manifestatie, waarin enkele honderden studenten een beroep deden op het kabinet om niet te bezui-nigen. Van Dommelen: “Het is de PF niet alleen te doen om het bevriezen van de studiefinanciering, er speelt veel meer. Het collegegeld gaat omhoog en er is steeds minder geld voor steeds meer studenten. Het wordt allemaal massaler en de persoonlijke begeleiding neemt af. Ik merk het ook als student Bouwkunde; de projectgroepen bestaan uit steeds meer studenten, terwijl er minder docenten zijn.”

“De politiek wil meer mensen naar het hoger onderwijs krijgen, terwijl ze daar geen geld tegenover stellen. Ik begrijp ook wel dat er bezuinigd moet worden, maar kijk dan goed waar je de prioriteiten legt.” Van Dommelen omschrijft de sfeer dinsdag als ‘aanvankelijk boos en later gezellig’. “Er was ook wel begrip voor de standpunten van de sprekers uit de politiek.”

TU/e-studentenfractie Groep-één was niet van de partij. Fractievoorzitter Marieke Oosterbaan legt uit dat zij de actie onverstandig en voorbarig vindt. “Concreet gezien scheelt de maatregel de studenten de komende twee jaar een paar euro per maand. Het heeft absoluut niet de impact die de LVSb schetst. Bovendien moeten we als studenten goed beseffen dat ook wij in een klimaat van economische recessie leven.” Oosterbaan waarschuwt dat zeuren over tweejarige bevriezing van de studiefinanciering minachting kan opwekken bij het publiek. (JvGS)