Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID-studenten in race ontwerpwedstrijd zwerfafval
24 september 2009 - Vier studenten van de facul-teit Industrial Design (ID) doen mee aan een ontwerpwedstrijd van de gemeente om het voormalige Philips-complex Strijp S schoon te houden van zwerfafval. Het beste idee voor een vernieuwende prullenbak wordt daadwerkelijk ontwikkeld in de vorm van een prototype en bij succes op het terrein geplaatst. Wethouder Erik van Merrienboer (Milieu) is enthousiast over de TU/e- inzending.

De tweedejaars ID-studenten hebben een ijzeren mannetje gemaakt, genaamd Philip, met een deksel van een prullenbak in zijn hand. Zijn hoofd is een lichtbol, die opschijnt als voorbijgangers rommel in de afvalbak gooien. “We kwamen op het idee door het bekende afvalpictogram, waar ook een man iets in de prullenbak doet. De lichtbol moet mensen bewegen hun rotzooi weg te gooien”, zegt één van de studenten, Paul Groenendaal. Het mannetje moet in diverse houdingen en op verschillende plekken op Strijp S terugkomen. “Philip is een gast-heer en moet sfeer creëren op het terrein.”

Van Merrienboer vindt het ontwerp (één van de vijf inzendingen die tot nu toe binnenkwamen) een goede combinatie van historie, design, techniek en innovatie. “Het zal mensen verleiden om hun afval niet meer op straat te gooien, maar in deze uitnodigende afvalverzamelaar.”

Een panel deskundigen selecteert vanaf volgende maand de twintig beste ideeën. Deze worden op de website van de gemeente geplaatst. Vanaf eind oktober kan het publiek via internet op één van de genomineerde ontwerpen stemmen. De uiteindelijke winnaar wordt eind december bekendgemaakt. De gemeente onderzoekt vervolgens of het verkozen ontwerp ook werkt in de praktijk en mensen ervan weerhoudt hun afval op straat te gooien.

De gemeente beschouwt het voormalige Philips-complex als ideale proeftuin voor innovatieve projecten. Op het voormalige industrieterrein moeten in de toekomst onder meer appartementen en winkels herrijzen. Voor ‘Strijp-S, simply the cleanest’ wordt ruim zes euroton uitgetrokken. Een gedeelte daarvan komt uit een rijkssubsidiepot speciaal bestemd voor dit soort projecten. (TA)/.