Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Tentoonstelling schetsexcursie
24 september 2009 - Na enkele jaren afwezigheid is de traditionele schets-excursie van de opleiding Bouwkunde weer in ere hersteld. Tenminste, als het aan tekendocente Hélène Aarts ligt, die deze zomer het uitstapje herintroduceerde.

Laaiend enthousiast waren de zestien deelnemende studenten over de excursie, volgens Aarts. En daarmee kan de trip, begin juli, naar de verlaten hoogovens op het Landschaftspark Duisburg Nord een succes worden genoemd. Ondanks dat de studenten de kosten van de excursie van een week grotendeels zelf moesten betalen, hadden zich twee keer zoveel studenten aangemeld als er meekonden.

De groep onder leiding van Aarts verbleef in een jeugdherberg vlakbij het industrieterrein met als doel de industriecultuur al tekenend in beeld te leren brengen. De studenten maakten in groepjes visuele ‘statements’ over dit bijzondere gebied. Hun werk wordt vanaf volgende week in Vertigo tentoongesteld.

Aarts, al langer werkzaam als tekendocente bij de faculteit Industrial Design en sinds kort ook betrokken bij Bouwkunde, nam het initiatief voor de excursie om in de behoefte van de studenten om te tekenen te voorzien. “In het eerste jaar tekenen ze zestien maal twee uur in enorm grote groepen. Verder zijn er nog keuzevakken in het derde jaar, maar daarvoor zijn slechts honderd plaatsen beschikbaar, terwijl de vraag vele malen groter is.”

Als gevolg van de bezuinigingen aan de faculteit is het aantal uren van de tekenstaf gedecimeerd. “Terwijl het kunnen verbeelden, het snel beelden kunnen generen, voor een ontwerper van cruciaal belang is. Bij tekenen ben je op een andere manier aan het onderzoeken. Het gaat om kijken en daardoor dingen ontdekken die je anders zou missen.” Aarts hoopt binnen de faculteit dan ook voldoende steun te vinden om de schetsexcursies te continueren.

Dinsdag 29 september vindt om 16.00 uur in Vertigo Plaza de opening plaats van de tentoonstelling met het werk van de schetsexcursie. De werken zijn tot woensdag 14 oktober te bezichtigen. (TJ)