Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘U-raad mag wel wat zichtbaarder’
24 september 2009 - De managementervaring die ze in haar vorige functies heeft opgedaan, zal haar als nieuwe voorzitter van de universiteitsraad zeker van pas komen, denkt ir. Monique Segers. Maandag 28 september zit ze voor het eerst de vergadering van de U-raad voor.
Foto: Bart van Overbeeke

Monique Segers, alumna van de subfaculteit Technische Bedrijfskunde, is afkomstig van de faculteit Industrial Design, waar ze drie jaar actief was als programmamanager van het domein Play. Na een reorganisatie binnen die faculteit besloot ze zich kandidaat te stellen voor haar huidige functie. “Ik ben altijd werkzaam geweest in complexe organisaties en vervulde daar ook altijd een soort spilfunctie. Binnen de U-raad ligt die spilfunctie bij uitstek bij de voorzitter”, aldus Segers. “Ik ben sterk in het samenbrengen van verschillende standpunten, om daar dan het beste uit te halen. Ik zie me ook als de manager van de U-raadploeg en gezien mijn achtergrond ligt die taak me zeker ook.”

Segers werkte na haar afstuderen in 1998 onder meer twee jaar bij een Amerikaanse vestiging van Philips in Atlanta en bij Lucent Technology. In 2006 startte ze bij Industrial Design. Ze weet dat de activiteiten en werkzaamheden van de U-raad niet bij iedereen scherp op het netvlies staan. “Ik denk dat de meeste studenten en medewerkers wel op de hoogte zijn van ons bestaan, maar we mogen ons wel wat zichtbaarder maken. We hebben daarom onder meer de site aangepast. Ook zoeken we nieuw bloed voor de personeelsfractie, want daar neemt binnen afzienbare tijd een aantal raadsleden afscheid van. Ik zie het ook zeker als mijn taak om de personeelsfractie daarbij te helpen, want op dit moment is het animo niet echt groot.”

Het College van Bestuur spreekt buiten de U-raadsvergadering ook geregeld in een informeel vooroverleg over bepaalde zaken met de raad. Hoe kijkt Segers aan tegen die informele bijeenkomsten? Bestaat bij een toename hiervan niet het risico dat de openbare maandelijkse vergadering aan scherpte inboet? “Ik denk dat voor onderwerpen waar veel cijfermateriaal aan te pas komt, of waar men op detailniveau zaken gaat bespreken, zo’n vooroverleg uitstekend werkt. Het blijft echter van groot belang dat de raad zijn standpunten ook zoveel mogelijk in de openbaarheid kan uitdragen. En dat is in de maandelijkse raadsvergadering. Daar zal dus per onderwerp naar gekeken moeten worden.”

Segers geeft nu al aan wel in te zijn voor nog een tweede termijn van twee jaar. “In die periode wil ik als voorzitter een wezenlijke bijdrage leveren aan het verder brengen van deze universiteit. Na vier jaar denk ik dat het ook wel goed is als dan op deze positie weer een nieuw iemand het overneemt.” (HK)/.