Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Blote bipsen in 'agua de Eindhoven'
28 september 2009 - De bleke achterwerken van de Nederlandse tuno’s steken enigszins schril af bij die van de gebronsde Spanjaarden. Het maakt ze er niet minder moedig om. Tijdens het Tunafestival afgelopen weekend, waarbij honderden studenten Spaanse liederen zingend door de Eindhovense straten trokken, gingen zo’n vijftien nieuwbakken leden met de billen bloot. x1_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

Ben je een nieuw tunalid, dan moet je op je eerste festival ‘gedoopt’ worden in de fontein van de desbetreffende stad, zo wil de traditie. Leden van Spaanse verenigingen, maar ook die van de organiserende Eindhovense studentenvereniging Tuna Ciudad de Luz, waren zondag dan ook de pineut. De nieuwkomers mochten zich op het Catharinaplein uitkleden, over een plastic helling klimmen en zich voor de ogen van het Eindhovense publiek onderdompelen in het zwembadje aan het eind van de constructie. De constructie was opgezet bij gebrek aan een geschikte fontein in de binnenstad. De naakte lichamen zorgden voor een hoop hilariteit bij de toeschouwers.

Pieter, Guy, Kevin en Aryan van Tuna Ciudad de Luz staan enigszins aarzelend voor de constructie. Opgejaagd door hun medeleden (‘Venga!’) gaan dan toch de boxershorts uit. “Ik dacht dat we die aan mochten houden”, vertelt Guy Dubois achteraf, als hij met een handdoek om zijn middel op het droge staat. “Balen dat alles uit moest, maar uiteindelijk was het toch grappig.”

De drie Spanjaarden van Tuna de Navales de Madrid maken er even later een heuse show van. Al strippend staan ze op de stormbaan om uiteindelijk onder gelach en applaus hun intiemste delen te onthullen. Vijf meiden hebben geluk; zij mogen in hun mantelpakjes de constructie afglijden.

De organisatie van het Tunafestival lag in handen van de mannelijke leden van studentenverenigingen Tuna Ciudad de Luz en hun vrouwelijke tegenhanger La Tuniña. Dit jaar luisterden zo’n vierhonderdvijftig Portugese, Nederlandse en Spaanse (oud-)studenten het muzikale evenement op. Het Tunafestival wordt om de twee à drie jaar gehouden; de volgende sessie staat op de planning voor 2011. (JvG)

In Cursor 4, die donderdag 1 oktober verschijnt, staat een uitgebreidere impressie van het Tunafestival .