Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

Veertig studenten Boschdijk dakloos door daklozen

29 september 2009 - Op straat zullen ze niet komen te staan, maar ze balen er wel van, de veertig bewoners van de studentenpanden aan de Boschdijk 260-270. Ze kregen vorige week te horen dat hun woningen komende zomer worden omgebouwd tot een hostel voor verslaafde daklozen.

De studenten moeten op zoek naar vervangende woonruimte. Vinden ze die niet, dan regelt woningcorporatie Trudo onderdak. Maar het lijkt er niet op dat de studenten elders weer samen terechtkunnen Volgens Bastiaan van Wijk (24), student Duurzame Energietechnologie aan de TU/e en woonachtig op nummer 268, is er onder de bewoners veel weerstand tegen de plannen. “Wat me het meest dwarszit, is dat de sociale structuur die we hier hebben opgebouwd ineens wordt vernietigd.” Van Wijk en zijn huisgenoten zijn bijvoorbeeld net bezig met het verbouwen van hun gemeenschappelijke ruimte, die ze Café De Jaeght hebben gedoopt.

Het is allemaal heel snel gegaan, vertelt Van Wijk: “Vorige week dinsdag kregen we een brief met de mededeling en diezelfde avond was er al een informatiebijeenkomst van Trudo. Ze hebben het besluit gewoon zo lang mogelijk stil gehouden. Maar als ze geen goed alternatief bieden, vertrekken wij hier niet.” De bewoners zijn zich aan het organiseren en hebben al een eigen weblog opgezet onder de naam ‘Verslaafd aan de Boschdijk!’.

Ze zijn niet tegen het opvangen van de verslaafden, benadrukt Van Wijk. “Maar onze woningen zijn speciaal ingericht voor studenten en voldoen aan alle eisen. Het zou heel jammer zijn als ze zouden verdwijnen, ook voor toekomstige generaties studenten.” (TJ)