spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


“TNT Pakketservice heeft bijna geen eigen chauffeur meer in dienst”
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Stel, je bent een reus van een bedrijf en je kernactiviteit besteed je uit aan kleinere bedrijfjes. Voor een goede samenwerking is het belangrijk om van tevoren goed duidelijk te maken wat de verwachtingen van beide kanten zijn. Op dat gebied kan TNT Pakketservice nog wel wat verbeteren, ontdekte Eelke Stegehuis, student Technische Bedrijfskunde.

“TNT Pakketservice heeft bijna geen eigen chauffeur meer in dienst”, vertelt Stegehuis. “Het werkt samen met allerlei kleine bedrijfjes die de pakketjes overal bezorgen. Mijn vraagstelling was of de samenwerking tussen hen en TNT efficiënter kan en of er uit die samenwerking wellicht nog meer commercieel gewin is te halen.”

Stegehuis sprak met twintig van de ongeveer zevenhonderd partners van TNT en ontdekte dat vooral in de onderlinge communicatie het een en ander kan worden verbeterd. “TNT legt veel op aan de bedrijven waarmee het samenwerkt. Ze stellen hoge kwaliteitseisen aan de diensten van hun partners, aangezien ze een onderdeel van hun basisproces uitbesteden. Alleen besteedt TNT niet genoeg aandacht aan het toelichten van die eisen. De uitvoerders, op hun beurt, doen niet hun best om betrokken te worden bij het proces. Zij doen graag alles op hun eigen manier.”

Dat kan beter, denkt Stegehuis. “Vooral aan het begin van de samenwerking kunnen verwachtingen naar elkaar toe beter worden besproken. Op die manier wordt duidelijk of die verwachtingen wel reëel zijn. Dat kost natuurlijk tijd, je moet wellicht een half uur langer overleggen. Maar dan verloopt de samenwerking wel beter en wordt deze langer voortgezet dan nu het geval is.”

De samenwerking zou bovendien kunnen worden uitgebreid tot het verzamelen en verspreiden van briefpost. Op dit moment doet TNT dat nog zelf. “Nu gebruikt TNT bijvoorbeeld drie busjes om de post binnen een bepaald gebied op te halen. Dat zou ook door één busje gedaan kunnen worden. Dat is milieuvriendelijker en bespaart geld. Beide thema’s zijn speerpunten van TNT.”

TNT is een bedrijf in beweging. Er is meer concurrentie dan ooit en het overgrote deel van de briefpost zal de komende twintig jaar worden vervangen door elektronische post. “De pakketservice neemt juist toe, omdat mensen steeds meer via internet bestellen”, vertelt Stegehuis. “Dat zijn ontwikkelingen waar TNT nu heel erg op inspeelt. Juist daarom was het interessant om er onderzoek naar te doen.”

Tekst: Enith Vlooswijk
Fotomontage: Rien Meulman


Heeft u tips voor deze serie; mail ze dan naar cursor@tue.nl .