Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Scholieren meten kosmische straling
5 november 2009 - Dertien vwo-scholieren van de Philips van Horne Scholengemeenschap uit Weert bouwden deze week bij de faculteit Electrical Engineering een deeltjesdetector om kosmische straling met extreem hoge energie te kunnen meten. Het bezoek maakt deel uit van HiSPARC, een samenwerkingsproject van middelbare scholen en wetenschappelijke instellingen. Dit ‘High School Project on Astrophysics Research with Cosmics’ heeft als doel scholieren te laten kennismaken met onderzoek. Voor de TU/e is het een manier om de bezoekers warm te krijgen voor een wetenschappelijke studie.
Foto: Bram Saeys

Volgens scholieren Daan Creemers en Paul Heuvelmans is dit wel iets anders dan dat ze gewend zijn op de middelbare school. “We moeten veel zelf uitzoeken; op school krijg je alles stap voor stap uitgelegd. Het is juist wel leuk om naar oplossingen te moeten zoeken.”

De zogeheten scintillator detectoren komen eind deze week op de daken van de middelbare scholen te staan. Onze aarde ondergaat voortdurend een deeltjes-bombardement vanuit het heelal. Een fractie hiervan bezit enorm veel energie. Er is nog maar weinig bekend over de oorsprong van deze deeltjes. Voor detectie hiervan moet je op een oppervlak van honderd vierkante kilometer of meer de deeltjesdichtheid meten. De gemiddelde afstand tussen middelbare scholen blijkt aardig overeen te komen met de gewenste onderlinge afstand tussen de meetstations. (JvG)