Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Oud-hoogleraar Doorman overleden
5 november 2009 - Oud-hoogleraar filosofie Joop Doorman is maandag 2 november op tachtigjarige leeftijd overleden. Doorman studeerde wiskunde en filosofie aan de UvA. In 1960 verzorgde hij aan de toenmalige THE zijn eerste colleges bij de onderafdeling der Wijsbegeerte en Maatschappijwetenschappen. Ook maakte hij in die tijd naam als regisseur van de studententoneelgroep Asjera.

In 1967 werd hij benoemd tot lector Analytische filosofie aan de THE. Doorman, zoon van de legendarische schout bij nacht Karel Doorman, maakte in 1972 de overstap naar de TH Delft, waar hij benoemd werd tot hoogleraar Filosofie en aan de wieg stond van de invoering van het vak Ethiek. Bij zijn afscheid in 1994 was Ethiek een verplicht vak voor masterstudenten.

In december 1997 keerde hij terug naar de TU/e als voorzitter van de bestuurscommissie Techniek en Ethiek. In Matrix, het kwartaalblad van de TU/e, zei hij drie jaar later dat het er vooral om zou moeten gaan om studenten zodanig op te leiden dat ze later in hun beroepspraktijk leren om ethische problemen te herkennen en er een oplossing voor te formuleren. (HK)/.