Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Lenige lijven
5 november 2009 - Tientallen lenige lijven demonstreerden afgelopen weekend hun vaardigheden in de Braziliaanse bewegingskunst capoeira. Het Studentensportcentrum en de Bunker waren het decor voor het internationale festival Capoeirage VI. Daaraan deden ook verschillende TU/e-studenten mee.
Foto’s: Rien Meulman

Capoeira is een uitwisseling van aanvals- en verdedigingstechnieken op muziek, waarbij de ‘verdedigende’ partij laag gebukte, ontwijkende bewegingen maakt. De deelnemers kwamen niet alleen uit Nederland, maar ook uit landen als België, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en Brazilië. De aanwezigen konden van vrijdag tot en met zondag meedoen aan workshops, die gegeven werden door ervaren leraren capoeira.

Zaterdagavond was er een kampioenschap, voorafgegaan door een diner. Die avond eindigde in een feest, met typisch Braziliaanse dansen als de samba, foho en zouk. Ook de cocktaildrank caipirinha ontbrak niet.

Danail Hristov, TU/e-student Electrical Engineering, volgt geregeld capoeiralessen bij het Studentensportcentrum en was er dit weekend bij. Hij is enthousiast over het evenement. “Het is een mooie gelegenheid om mensen uit allerlei landen te ontmoeten en te horen waarom zij capoeira beoefenen. Je kunt met mensen oefenen die meer ervaring hebben en dat is heel inspirerend.” (JvG)