Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-alumnus Vroomen Ingenieur van het Jaar 2009
5 november 2009 - TU/e-alumnus ir. Gérard Vroomen (38), eigenaar en oprichter van het fietsenbedrijf Cervélo, is dinsdag 3 november door ingenieursvereniging KIVI NIRIA uitgeroepen tot Ingenieur van het Jaar.

De jury had veel lof voor hoe hij technisch vernuft weet te combineren met een goed zakelijk instinct en een bovengemiddelde dosis doorzettingsvermogen en lef. Vroomens Cervélo is een wereldwijd opererende producent van high end racefietsen en triatlon fietsen. De oprichter studeerde aan de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde van 1989 tot 1995 en voor zijn afstudeerproject maakte hij aan de Canadese McGill University met zijn Canadese medestudent -en huidig compagnon- Phil White het ontwerp van een aerodynamische tijdritfiets. In 1997 werd Cervélo geboren; anno 2009 een wereldwijd opererende speler met tachtig werknemers en vestigingen in Neuchâtel en Toronto.

Cervélo is de enige fietsen-fabrikant met een eigen wielerploeg, met onder meer de winnaar van de Tour de France in 2008, de Spanjaard Carlos Sastre, en een eigen online tv-station.

De jury bestond uit voorzitter Jan Dekker (president KIVI NIRIA), Henk Kool (wethouder Den Haag), Joop Sistermans (voorzitter Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid), Arthur van der Poel (voorzitter Van der Poel Sharity Fund) en Saskia Rijtema (Ingenieur van het Jaar 2008). Het Van der Poel Sharity Fund stelt Vroomen een prijs van twintigduizend euro ter beschikking voor een project naar keuze dat laat zien hoe techniek kan bijdragen aan een betere wereld. Daarnaast ontving Vroomen een kunstwerk van Annemarie Petri. (HK)/.

Zie Een terechte drager van de titel 'fietsenmaker' voor een uitgebreid interview met Vroomen.