Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Goede huisvesting gegarandeerd voor bewoners spaceboxen
5 november 2009 - De 84 spaceboxen die in 2005 op het TU/e-terrein zijn gebouwd en die voornamelijk worden bewoond door internationale studenten, zouden maar vijf jaar op die locatie mogen staan. Dat betekent dat ze in 2010 weg moeten, zo meldde studentensite Shift040 vorige week. Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen garandeert de studenten die er nu in zitten, een fatsoenlijke oplossing.

Collegevoorzitter ing. Amandus Lundqvist betitelde het in september 2005 bij de opening al als een klein minpuntje: het tijdelijke wooncomplex van 84 spaceboxen zou maar vijf jaar op die plek aan de Dommel mogen staan. Dat was conform de afspraak die het huisvestingsbedrijf Vestide, onderdeel van Woonbedrijf, erover had gemaakt met de gemeente. Door de boxen twee meter op te schuiven, zou echter sprake zijn van een nieuwe locatie en zou de TU/e er nog langer van kunnen genieten, zo opperde de inventieve voorzitter destijds.

Onwenselijk
In 2008 kwamen er nog 102 extra units bij, waardoor het aantal opliep tot 186. Broodnodig, want door een jaarlijkse toename van het aantal buitenlandse studenten is het voor Vestide en de TU/e elk jaar weer een enorme klus om alle nieuwkomers gehuisvest te krijgen. Dit jaar werden zelfs studieverenigingen aangeschreven om mogelijk een bijdrage te leveren aan extra woonruimte. Het lijkt dan ook zeer onwenselijk om in september 2010 de ‘oude’ 84 spaceboxen af te breken.

In gesprek
Universiteitssecretaris Roumen laat zich niet uit over het vraag of men nog een verlenging van de vergunning gaat aanvragen bij de gemeente. “Dat is in eerste instantie een zaak voor Vestide, waar de TU/e natuurlijk wel nauw bij betrokken is”, aldus Roumen. “We hebben met de gemeente ook een convenant afgesloten voor de studentenhuisvesting (in 2003 - red.) en we zijn voortdurend met alle partijen over dit onderwerp in gesprek.”

Het enige dat Roumen er nu over kwijt wil is dat voor alle bewoners die in de ‘oude’ spaceboxen zitten, een fatsoenlijke oplossing wordt gevonden. “Nu en in de toekomst zullen we ervoor zorgen dat onze buitenlandse studenten goed gehuisvest worden.” (HK)/.