Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Drie ton gemeente voor startersgebouw
5 november 2009 - De gemeente Eindhoven stelt drie euroton beschikbaar voor het startersgebouw Catalyst, dat vanaf het tweede kwartaal van 2010 moet verrijzen op het TU/e-terrein. In het najaar van 2011 moet het complex opgeleverd zijn.

Ir. Wim Bens, directeur van het TU/e Innovation Lab, is blij met het commitment van de gemeente. “Hiermee is de financiering helemaal rond. Het is vooral prettig dat de gemeente gelooft in dit project.” Het businessplan ligt klaar en de bouwvergunning en het bestemmingsplan voor het nieuwe bedrijfsverzamelgebouw zijn in de maak, zo laat hij weten.

De beoogde locatie voor Catalyst, dat zo’n vierduizend vierkante meter groot moet worden, is het braakliggende stuk grond tussen het Multimediapaviljoen (MMP) en het Twinning Center. De totale investering bedraagt ongeveer veertien miljoen euro. Dit bedrag wordt door acht partijen opgebracht. Naast de gemeente zijn dit onder meer het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) en de provincie. Het leeuwendeel van de gelden zijn subsidies, de rest komt uit een lening. De universiteit draagt financieel een klein bedrag bij. De TU/e stelt de grond en parkeerterreinen beschikbaar.

Catalyst moet plek bieden aan circa veertig technostarters, uit de hoek van Scheikundige Technologie, Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde. Het gebouw biedt daarvoor labs en kantoren. Bens: “Dat is ook het verschil met bestaande bedrijfsverzamelpanden als Connector, het MMP en Twinning. Dit zijn echte kantoorgebouwen.”

De Innovation Lab-directeur liet eerder weten dat het potentiële belang van technostarters groot is. Zo zou twee procent van de Nederlandse starters tot deze categorie behoren, maar daarvan slechts tien tot vijftien procent doorgroeien. Het aandeel van technostarters in de productiviteitsgroei van de vaderlandse economie zou echter aanzienlijk zijn, namelijk zo’n dertig procent. (TA)/.