spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Effe zeuren
19 november 2009 - Hoe staat het met de ‘branding’ van de TU/e? Als er al van ‘neuzen’ sprake is, dan wijzen ze alle kanten op. Uit de stukken die onder het motto ‘De TU/e in 2020’ in Cursor verschijnen, blijkt dat er geen enkele consensus bestaat over onze toekomst. De een vindt dat de TU in omvang moet verdubbelen, minstens; volgens de ander moet de TU juist kleiner en ‘fijner’ worden. Henk Swagten, de scribent in Cursor 8, heeft waargenomen dat de kwaliteit van het onderwijs de laatste twintig jaar ‘geweldig’ en ‘indrukwekkend’ is gegroeid. Twintig jaar geleden moet het onderwijs wel van een heel bedenkelijk niveau geweest zijn, want ondanks de enorme kwaliteitsgroei kan het ‘nog veel beter’. Hij moet zelf nog een staartje van het miserabele onderwijs van toen hebben meegemaakt. Dat hij in die barre omstandigheden met lof is afgestudeerd zegt dus niet zo veel. Overigens heeft hij, het moet gezegd, wel enig recht van spreken: hij was ‘beste masterdocent 2009’ - raar hybride woord trouwens.

Hoewel ik het overigens op veel punten met Swagten eens ben, maak ik me ongerust over de diversiteit aan meningen die ik in de rubriek aantref. Waar zwalpt het blinde lot ons heen? Moeten we groeien, moeten we krimpen; gaan we de goeie kant op of moet het allemaal heel anders? Moeten we selecteren aan onze poort of moeten we iedereen die kan lezen, toelaten? Niet alleen hoogleraren en managers kunnen in ‘De TU/e in 2020’ hun zegje doen, ook studenten mogen hun mening geven. Ik ben benieuwd wanneer onze cateraar en de schoonmaakdienst hun stem zullen laten horen.

Maar, waar is onze brandmanager, onze brandwacht, onze brandmeester, onze Brandaris, die zijn licht over alle hoeken van onze campus zou moeten laten schijnen? In september zou toch, onder leiding van deze Brandmeester, een grote brandingcampagne van start gaan. Is die al begonnen, is die al geweest? Waarom horen we niks? Bovendien, voor je gaat ‘branden’ zou je toch moeten weten wie je bent of wie je wilt zijn. Of zijn de stukjes op de opiniepagina bedoeld om de meningen te peilen, waaruit straks een soort gemene deler wordt gebrand? Alle brandneuzen dezelfde kant op.

Ik zou het eindelijk wel eens willen weten: wie zijn ‘wij van de TU/e’? Ik brand van nieuwsgierigheid!

Fred Sleutel