Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Twee miljoen van EU voor onderzoek Meijer
26 november 2009 - De European Research Council (ERC) heeft prof.dr. Bert Meijer van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (faculteiten Scheikundige Technologie en Biomedische Technologie) een ERC Advanced Grant van twee miljoen euro toegewezen. De subsidie geeft Meijer de kans het gebied van ‘niet-covalente synthese van functionele supramoleculaire systemen’ te onderzoeken.

Supramoleculaire systemen zijn kleine moleculaire fabriekjes, opgebouwd uit moleculen die middels zwakke krachten aan elkaar zijn gebonden. Met de subsidie zal Meijer de unieke eigenschappen en mogelijke toepassingen van deze systemen onderzoeken.

De prestigieuze subsidie van de Europese Unie wordt alleen toegekend aan de beste Europese onderzoekers. Met de premie kan de hoogleraar zes nieuwe promovendi en twee postdoctorale medewerkers aanstellen. Meijer: “Ik ben ontzettend blij en vereerd met deze subsidie. Ik zie het als een geweldige stimulans voor onze groep om op de ingeslagen weg door te gaan.”

Superieur
De groep van Meijer introduceerde een nieuwe klasse materialen, namelijk de supramoleculaire polymeren. Hij liet voor het eerst zien dat polymeren die niet zijn opgebouwd uit ketens waarin de eenheden door sterke (covalente) bindingen gebonden zijn maar juist door zwakkere (niet-covalente) interacties, soms superieure eigenschappen kunnen hebben. Het geplande onderzoek is een volgende stap in de ontwikkeling van deze materialen met het doel om nieuwe functies te introduceren in deze complexe supramoleculaire systemen.

Kunstnier
Het onderzoeksproject gaat in 2010 van start en kent twee hoofdrichtingen. Ten eerste worden de mechanismen achter de vorming van supramoleculaire polymeren onderzocht, om zo zelf materialen te leren maken die hun eigenschappen kunnen aanpassen aan externe invloeden. Deze materialen moeten in samenwerking met dr. Patricia Dankers (Biomedische Technologie) worden toegepast in een prototype van een biologische kunstnier.

Een andere uitdaging ligt in het realiseren van gecompartimenteerde nanodeeltjes; fabriekjes met verschillende activiteiten verenigd in één heel lang en bijzonder gevouwen molecuul. Hiertoe worden nieuwe technieken gebruikt om de volgorde van de bouwstenen van het molecuul precies te kunnen bepalen. De toepassing van deze supramoleculaire systemen als moleculaire containers wordt onderzocht in nauwe samenwerking met dr.ir. Anja Palmans (Scheikundige Technologie). (TJ)/.